Een laatste toevoeging - Reisverslag uit Ambositra, Madagascar van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Een laatste toevoeging - Reisverslag uit Ambositra, Madagascar van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Een laatste toevoeging

Blijf op de hoogte en volg Nadja

03 Oktober 2014 | Madagascar, Ambositra

Goedemorgen,

Hierbij de laatste toevoeging over wat we gisteren hebben meegemaakt. Gisteravond deed wifi het niet, vandaar de kleine vertraging. Waarschijnlijk hebben we voorlopig weer even geen wifi meer. Veel leesplezier!

Liefs,
Nadja

Donderdag, 2 oktober
Toen we vanochtend wakker werden was het nog kariger gesteld met de faciliteiten dan gisteravond. De benzine van de generator is in de loop van de nacht opgegaan, dus behalve geen stroom hebben we ook geen water meer (toch handig zo'n elektrische waterpomp). Bij gebrek aan mogelijkheden om ons op te frissen zitten we dus al vrij snel aan het ontbijt.

Na het ontbijt vertrekken we richting Ambositra. We maken verschillende stops. De eerste is in een dorpje van de Betsileo stam, vlakbij Ramonafana. Hun huizen zijn te herkennen aan de trap die aan de buitenkant van het geouw wordt geplaatst. De mensen leven hier van het produceren en verkopen van houtskool, de landbouw en van de ijzersmederij. In deze laatste maken ze allemaal tools voor bijv op het land, zoals een schop. We nemen een kijkje hoe het gaat. Oud ijzer wordt in een vuurtje verhit. Dit vuurtje wordt aangewakkerd door er middels een provisorische pomp zuurstof bij te pompen. Wanneer het metaal vldoende verhit is slaan ze het met grote hamers in vorm. Hier zijn ze echt op elkaar ingespeeld. Drie mensen slaan om beurten met een hamer op een klein stuk ijzer. Een moment van oplettendheid en ze zouden op elkaars handen, of nog erger, hoofd slaan. Wij hebben nog voldoende ballonnen en potloden in onze tas zitten en willen deze graag uitdelen aan de kinderen. Vanwege het overenthousiaste gedrag aan hun kant gaat dit echter niet zo soepel, zelfs onze chauffeur lukt het niet om de kinderen ietwat in het gareel te krijgen. Dan maar een dorpsoudste laten uitdelen, dit gaat direct stukken beter.

Na het bezoek aan het dorpje, vertrekken we weer en  komen we na nog een paar uitzichtpunten aan in Ambositra. Het is lunchtijd dus worden we afgezet bij een restaurant, aan de buitenkant denken we van mwah, maar eenmaal binnen worden we aangenaam verrast. Het eten is er heerlijk. Na het eten vertrekken we naar het hotel. Het is een groot hotel, bij aankomst worden we zowat uit onze broek gekeken door een stel Belgen maar na een "smakelijk eten" van Ewout vallen ze spontaan stil, het pottenkijken is over.

Na het inchecken gaan we naar een houtsnijderij, hier worden alle beeldjes met de hand de gemaakt. Het figuurzagen wordt met de hand gedaan en waar wij in Nederland naar de Gamma gaan voor een zaagje wordt hier het zaagje met de hand gemaakt door een stuk, ijzerdraad plat te slaan dit in een richel te leggen en de tandjes er een voor een in te slaan met een bijtel. De verschillende kleuren van een houten afbeelding/schilderijtje worden verkregen door het gebruik van verschillende houtsoorten. Door deze houtsoorten ook nog eens een maand in de modder te leggen, worden nog extra kleuren gemaakt. Na de rondleiding krijgen we de workshop te zien. Ik wil een muziekinstrument maar die hebben ze hier niet, op naar een ander winkeltje, er zitten er genoeg. Ik slaag al snel, de andere twee besluiten in het eerste winkeltje iets te kopen.

Na het shoppen gaan we naar het weeshuis, we worden vriendelijk ontvangen. De kinderen zijn helaas even weg, we krijgen een rondleiding van een vrijwilligster die we al eerder hebben gezien in Antsirabe. Even later komen de kinderen terug, we krijgen allemaal een handje. De kinderen hebben allemaal bloemen mee en gaan er een meisje mee versieren, ze gaan een bruiloft naspelen. Ze zijn er heel lang zoet mee, en dat met slechts een paar bloemen die geplukt zijn in het bos. Na een tijd beginnen de kinderen spontaan te zingen en beginnen een paar durfals ons voorzichtig te kietelen. Tijd om ons fototoestel veilig op te bergen en in de tegenaanval te gaan, de kinderen zullen vannacht lekker slapen...

Tegen vijven gaan we weg, het ziet aardig donker en begint al te regenen. Zodra we op onze hotelkamer zitten begint het goed te stortregenen, zo erg dat de wifi er vanuit valt. We gaan douchen en lekker eten. Ewout doet zijn huiswerk en typt het verhaal. Morgen een lange reisdag dus op tijd naar bed, morgen om half 6 opstaan.