Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

12 December 2009 | Peru, Lima

Hola hola,

Weer een berichtje uit Peru, dit keer iets minder vrolijk dan anders. Afgelopen dagen stonden in het teken van afscheid nemen: niet leuk dus! Nu merk ik pas echt hoeveel iedereen hier voor me is gaan betekenen. Het is nu om de beurt afscheid nemen van iedereen; ik had liever gehad dat ik gewoon weg zou gan hier en één afscheid had. Maarja, dat is niet zo. We hadden het er net nog over dat we nu al over Lara en Amy praten alsof ze dood zijn. Dat is de stemming hier in huis op dit moment - supergezellig dus!

De week begon al vreselijk. Na mij is iedereen, behalve Lara, ziek geweest. Het was net een ziekenhuis: ik was donderdag ziek geworden en maandag was de eerste dag dat ik me weer een beetje mens voelde en iets kon eten. Kristin begon twee dage later en was ook ruim vier dagen ziek. En toen ik beter was werden Amy en Nina ziek en daarna Sara (deze laatste drie hadden meer geluk en waren maar een dag ziek). Ik weet dus niet wat er aan de hand was hier in huis. Het leek op voedselvergiftiging want iedereen had hetzelfde probleem van maagpijn en eten dat niet binnen bleef, maar daarvoor werden we te lang na elkaar ziek. Geen idee dus. Maargoed iedereen is weer beter!

Dinsdagochtend ben ik met Lara naar Lima gegaan. Zij moest souveniertjes kopen om in de VS op een feest te verkopen (de winst gaat naar LLI). Eigenlijk zou ze met Sara gaan, maar zij was ziek dus had ik aangeboden mee te gaan. Uiteindelijk was dat een superbeslissing. Het was onze laatste ochtend echt samen, dus alhoewel we daar niet echt aan gedacht hadden was het een beetje een prive-afscheidsfeestje. We hebben eerst samen ontbeten, daarna snel onze inkopen gedaan en daarna samen geluncht. Het was supergezellig - nog even een laatste keer kletsen.

Woensdag een superdag gehad. Het was de laatste dag dat we allemaal samen waren, dus werd mijn afscheidsfeestje gevierd. ´s Ochtends hebben we eerst in de zon op het balkon gezeten, luisterend naar kerstmuziek (klopt nog steeds niet naar mijn mening). Dit idee kwam doordat er een sneeuwstorm was in Chicago (waar iedereen vandaan komt) - echt een raar idee!
Daarna ben ik met Amy gaan winkelen. Zij had 300 soles van haar vader gekregen om uit te geven aan cadeautjes voor de kinderen. Dit weekend hebben we hier een prijzentafel voor de kinderen die naar onze klassen komen en ik had min of meer de leiding daarover gekregen. Omdat we niet genoeg cadeautjes hadden, besloot Amy dus haar geld hieraan te spenderen. Super! We hebben twee uur door de winkelstraat rondgedraaid en keerden terug met armen vol rugzakken, ballen, knutselspullen en enkele andere dingen. Helemaal geweldig om geld uit te geven dat niet van jezelf is om cadeautjes te kopen voor anderen. En het is nog beter om nu de gezichten van de kinderen te zien als ze een cadeautje mogen kiezen!
Toen we terugkwamen zijn we met Lara, Sara, Amy, Kristin en Nina naar Chosica gegaan. Daar hebben we eerst gewoon wat rondgehangen, daarna zijn we gaan uit eten en daarna Karaoke gedaan. Het was een supergezellige dag. Lekker voor een laatste keer gek doen met z´n allen zonder te denken aan het afscheid.

Donderdag heb ik ´s ochtends in Lara´s kamer doorgebracht terwijl zij haar koffers in aan het pakken was. Na de lunch zijn we met z´n allen naar Starbucks gegaan voor een laatste koffie en daarna zijn Sara, Nina, Luz en ik met Lara terug naar huis gegaan om hier afscheid van haar te nemen. Tijdens de combirit op weg naar huis, toen we Huaycan inreden, speelde ineens Largate op de radio. Dit is het lied dat Lara en ik al vanaf dat ik hier ben samen lopen te zingen, terwijl iedereen gek van ons wordt, dus dat was het perfecte einde van onze laatste combirit samen. Lekker sentimenteel! Toen we thuis kwamen was het al vrij snel tijd om afscheid te nemen. Verschrikkelijk! Het is zo´n raar idee dat je elkaar vier maanden dag en nacht ziet en dan ineens helemaal nooit (of in ieder geval voorlopig niet) meer. Hele verandering en geen leuke.
Nadat Lara weg was zijn we naar de supermarkt gegaan om wijn en koekjes te kopen en dat is hoe we onze avond hebben doorgebracht: drinkend en etend!

Gisteren was net zo vreselijk. We hadden een feestje voor kerst in Zone Z. Superleuk, kerstkaarten gemaakt - Inca Kola gedronken - koekjes gegeten. We hebben een supergezellige middag gehad. Alleen ook hierna volgde het onvermijdelijke afscheid. Gelukkig zal ik een paar leerlingen uit deze klas nog zien, maar van de meesten heb ik afscheid moeten nemen. Mijn favoriete klas! Sommigen hadden een kerstkaart voor mij gemakt en toen ik die teksten las, werd alles nog moeilijker. Allemaal teksten als, ´je bent mijn beste vrienden´, ´je maakt deel uit van mijn hart´. Superlief. Ik hou van deze kinderen!
´s avonds filmavond. We hebben een kerstflm, Elf, gekeken. Net als de vorige avond waren de kinderen helemaal enthousiast. Weer een succesvolle avond dus.
Daarna was het tijd voor Amy om afscheid te nemen. Het wordt nu echt raar stil in huis. Er hangt een heel andere sfeer, dus ik ben blij als we vanaf morgen min of meer vrij hebben zodat we uit huis kunnen gaan en leuke dingen doen. Is weer even iets anders en even afleiding.

Nu moet ik een examen af gaan nemen in Zone S, dus tijd om te gaan. Op naar het volgende afscheid.
Ik spreek jullie snel weer en nu kan ik zeggen: tot ziens!
Liefs, xx


  • 12 December 2009 - 22:32

    All We Want For Xmas:

    Yes is.......youuuuuu!!!!

    De speculaas ligt te wachten, de kruidnoten zijn ingeslagen en de kerstboom is opgetuigd.

    Kortom het enige wat nog ontbreekt ...............

    Maak er nog een leuke week van en tot zaterdag

    mam & pap xxxx

  • 12 December 2009 - 22:59

    Tim Van Delft:

    ja afscheid nemen is altijd moeilijk gelukkig hebben ze tegenwoordig internet. maar het contact zal toch altijd anders zijn. Maar deze super ervaring nemen ze je echt nooit meer af.

    ik moet je nog wel even melden dat wij niet bij je comeback-feestje zijn in NL
    {zijn we namelijk een weekje op vakantie}
    Maar in 2010 zullen we vast nog een keertje afspreken succes met de laatste 168 uur. begin maar alvast met aftellen

    doeg xx Tim


  • 13 December 2009 - 10:43

    Brigitte:

    Ik geloof het wel als je zegt dat het afgelopen half jaar snel voorbij is gegaan, ook omdat je het daar zo naar je zin hebt gehad. En afscheid nemen blijft inderdaad altijd moeilijk.
    Geniet nog van je laatste dagen daar!!!

    Zie je snel
    x Brigitte

  • 13 December 2009 - 14:34

    Oma-Opa:

    Hallo Nadja
    Bedankt weer voor dit verslag en foto's.
    We kunnen ons best voorstellen dat het afscheid van al die nieuw gemmaakte vriendschappen erg moeilijk is.
    Van de andere kant is dit toch ook weer een bewijs dat alles naar wens en met veel plezier is verlopen.
    En denk maar na een minder leuk afscheid komt er over een paar dagen weer een leuke en blijde terugkeer in Nederland en met een blijde terugblik naar alle ervaringen in Peru.
    Wij wensen je dan ook een hele goede terugreis en wachten met spanning op het weerzien.
    Sterkte voor de laatste dagen met veel groeten en tot ziens van Oma en Opa xxxx

  • 13 December 2009 - 19:25

    Fien:

    Als afscheid nemen zeer doet,wil het ook zeggen lieve Nadja dat het heel goed is geweest of dat je het heel goed naar je zin had bij al die kinderen en vooral vriendinnen.Via internet zal je elkaar weer terug zien, zeker weten! Hier in Nederland zitten ook veel mensen te wachten om jouw terug te zien, geniet nog maar zoveel mogelijk van de laatste week, alvast een heel goede reis gewenst. groetjes Fien.

  • 14 December 2009 - 18:52

    Mamamija:

    Wij zijn super blij dat je weer bijna terug bent, al zal het voor jou even een dubbel gevoel zijn!!!! Bereid je maar voor op het koude kikkerlandje, want het vriest echt!!!!!!!
    Geniet de laatste daagjes in Peru en alvast een goede vlucht terug naar Nederland.
    Groetjes en tot zondag,
    Mirthe, Jasper en Maikel en Marjoleen

  • 15 December 2009 - 08:40

    Anja:

    woehoeeeeeeeee; je bent bijna terug:D hihi!

    heel veel succes met het afscheid nemen van alles & iedereen, dat is, zal, zeker zwaar zijn. En succes met de lange terugreis!

    Tot snel!
    x

  • 15 December 2009 - 15:21

    A A:

    HOI Nadja
    Hier nog even een klein berichtje van mij.Het zal toch raar zijn ,als weGtoeten A Ageen mooie verhalen meer krijgen.Detemperatuur zal hier wel een beetje lager zijn dan daar bij jullie dus goed warm aankleden. Verder nog een goede reis en tot Zondag

  • 18 December 2009 - 15:14

    Fanny:

    Ola lieve Nadja,

    Misschien nog net op tijd, maar waarschijnlijk ben je in ieder geval al op de luchthaven van Lima aangekomen. Een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele goede terugvlucht gewenst. Ik hoop dat je de afgelopen dagen toch nog goed bent doorgekomen, ondanks al het emotionele afscheid. Tot snel in Nederland!

    Liefs,
    Fanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Peru 2009: vakantie en stage

Recente Reisverslagen:

20 December 2009

Winter Wonderland!

12 December 2009

Afscheid nemen bestaat niet

06 December 2009

De laatste weekjes

30 November 2009

Peruaanse Pilgrim op Choclo-jacht

22 November 2009

Eet smakelijk!
Nadja

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 52155

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 10 Oktober 2014

Madagaskar

13 Oktober 2013 - 05 November 2013

Oeganda

24 Juli 2009 - 19 December 2009

Peru 2009: vakantie en stage

01 Juli 2007 - 20 Augustus 2007

Zuid-Afrika

Landen bezocht: