Een taalkundig weekje - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Een taalkundig weekje - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Een taalkundig weekje

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

08 November 2009 | Peru, Lima

Hi allemaal,

Weer terug met nieuwe verhalen over de afgelopen paar dagen.
Vorig weekend hebben we uiteindelijk niet zo heel veel spannends meer gedaan. Het was een rustig, maar leuk weekend: even een beetje ontspannen. Woensdag was zoals ik in mijn vorige verhaal al aangaf Lara’s verjaardag. Diezelfde dag kwamen er twee mannen van een Amerikaanse NGO, Ubelong, kijken naar onze programma’s. Ubelong is een organisatie die vrijwilligers plaatst in programma’s. Deze twee mannen reizen dus de hele wereld over om nieuwe organisaties te zoeken die ze op kunnen nemen in hun programma-aanbod (dat is nog eens een droombaan!!). Hier in Lima hebben ze deze week vier organisaties bezocht, waaronder LLI, en een daarvan wordt gekozen – dit hoort Lara volgende week. Even afwachten en heel hard hopen dus maar.
Maar afgelopen woensdag hebben ze samen met ons geluncht en daarna hebben Lara en Luz ze meegenomen en rondgeleid in Huaycan. Samen met Sara, Amy en Kristin ben ik toen naar de supermarket gegaan om wat inkopen te doen voor Lara’s feestje die avond en hebben we ook een gitaar gekocht voor Lara (ze wil graag gitaarlessen nemen hier).
Toen we terugkwamen was Lara ook alweer terug en zijn we ons feestje beginnen te vieren. Yrma had voor deze ene keer toestemming gegeven om alcohol te drinken in huis, dus wij hadden Sangria en wijn gekocht. Eerst hebben we een tijd zitten kletsen, daarna hebben we van 7 tot 2 non-stop gedanst (goede oefening :P ). Al met al was het toch nog een gezellige dag en avond.

Donderdagochtend toen Sara en ik zaten te ontbijten kwam Lara ineens naar beneden stormen en vroeg of ik met haar mee wilde gaan naar St. Anita (een dorp hier in de buurt). Ze had ontzettende haast en ik had geen idee wat er allemaal gebeurde, maar ik ben maar mee gegaan. Toen ik vroeg wat we eigenlijk gingen doen bleek dat we een nieuwe vrijwilligster op gingen halen. Het is een Amerikaans meisje dat tijdelijk in Lima woont. Ze is hier gekomen om bij een vrijwilligersorganisatie te werken, maar ondanks dat ze haar beloofd hadden dat ze druk bezig zou zijn, heeft ze maar een dag in de week werk. Vervelend voor haar natuurlijk, maar goed voor ons. Omdat ze meer wilde doen is ze rond gaan zoeken en zo kwam ze bij LLI uit. Ze komt vanaf nu elke dinsdag en elke zaterdag hier meehelpen in de programma’s.
Die middag zijn we naar Jockey Plaza gegaan. Dinsdagavond hadden we uiteindelijk toch geen zin om naar de bioscoop en Starbucks te gaan zoals ik in mijn vorige verhaal heb verteld, dus zijn we donderdagmiddag naar Starbucks gegaan voor een koffie en een muffin.

Vrijdag was weer een gewone lesdag. ‘s Middags heb ik eerst twee uur sport gedaan met de twee verschillende leeftijdsgroepen die we in Zone Z hebben. Na deze les heeft Sara altijd nog een les voor volwassenen ook in Zone Z. Omdat ze niet alleen in het donker terug zou moeten komen, blijven Lara en ik normaal bij haar. Dat hebben we deze week dus ook gedaan. Tijdens Sara’s les hebben wij buiten met drie van onze leerlingen geoefend voor de Engelse vocabulaire wedstrijd die we gisteren hebben gehouden. Dit gaf ons hoop, want ze wisten alles! Die drie, Bianka, Claudia en Deysi, zijn echt onze sterleerlingen. Na even geoefend te hebben bleek dat ze alle woorden al kenden en hebben we dus gewoon met ze gepraat. Zo leer je toch ook je leerlingen eens wat beter kennen en ze zijn 13,14 en 16 jaar dus je kunt er ook echt een goed gesprek mee voeren. Deze drie behoren echt tot mijn favorieten!!
Aan het begin van de week hadden we al besloten dat we vrijdagavond naar de discotheek Kenko’s zouden gaan om Lara’s verjaardag nog eens te vieren. Eigenlijk had die avond niemand echt zin meer om te gaan (het was koud en mistig en Kenko’s is voor een deel niet overdekt), maar uiteindelijk hebben we besloten toch te gaan. Gelukkig maar, want het was een fantastische avond. Eigenlijk heb ik de hele avond met Lara en Sara rondgehangen; gewoon pratend, dansend en drinkend. We hebben gewoon een simpele, maar fantastische avond gehad.
Om twaalf uur op vrijdagavond is altijd ‘open barrrrrrr’ in Kenko’s – je mag dan gratis cocktails drinken. Dat laten wij natuurlijk niet aan ons voorbij gaan. Inmiddels beginnen we on seen klein beetje te schamen, want we zijn de enige blanken daar (en overal) en daardoor mogen wij als enige het gebied rond de bar betreden voor twaalf uur… Dit heeft als gevolg dat we altijd als eersten in de rij staan en de barman al weet welke cocktail we willen: oeps ;)
Afgelopen vrijdag heeft Sara ook nog per ongeluk een jongen beledigd en ons allemaal voor gek gezet. Toen ze hier kwam sprak ze geen woord Spaans: inmiddels gaat het al beter, maar af en toe maakt ze nog fouten. Zo ook vrijdag dus… Wij zaten met zijn drieen aan tafel toen er een jongen naar ons toe kwam om met ons te praten. Hij stelde alle standaardvragen als hoe we heten, waar we vandaan komen en wat we hier doen. Lara was inmiddels een heel verhaal aan het verzinnen omdat ze geen zin had om met hem te praten. Meestal zeggen we dat we van Frankrijk, Duitsland, Nederland komen en geen of nauwelijks Spaans of Engels spreken. Ook dit keer werkte het weer, totdat Sara haar mond opendeed. Ze begon te vertellen dat ze uit Chicago kwam. Toen Lara zei dat Lara net had verteld dat we uit Frankrijk kwamen, werd ze eerst rood en begon daarna uit te leggen dat we dit hadden gelogen omdat we onszelf willen beschermen tegen foute mannen. Dit kwam er alleen niet helemaal goed uit… Uiteindelijk zei ze ‘We willen liever niet praten met lelijke mannen’. De man zijn gezicht ging heel snel over van een grote lach in een mengeling van verbazing/teleurstelling en nog iets dat ik niet zo snel thuis kon brengen, Lara en ik lagen zo ongeveer onder tafel van het lachen en Sara begreep nergens iets van :P Uiteindelijk hebben Lara en ik nog vijf minuten gedaan over het uitleggen dat Sara het niet zo bedoelde, maar de jongen was snel weg.

Gisteren na vier uurtjes slaap om negen uur weer opgestaan. Het is een ontzettend drukke, maar leuke dag geweest. Het was de dag van onze Vocabulary Bee.Alle deelnemers hebben eerder een woordenlijst mee naar huis gekregen die ze uit hun hoofd moesten leren, gisteren vroegen wij de woorden in het Spaans en moesten de kinderen dat woord vertalen in het Engels. We hadden onze leerlingen opgedeeld in vier leeftijdsgroepen met elk een winna(a)r(es). Aan het eind moesten deze vier dan ook nog tegen elkaar strijden voor de echte winna(a)r(es).
Het was een superdag. Alle leerlingen die op kwamen dagen hadden ontzettend hard gestudeerd en waren heel actief aan het strijden. Vooral bij de allerjongsten (5 tot 10 jaar oud) was dit fantastisch om te zien. Mijn favoriete moment van de dag was dat aan het eind toen die vier winnaars tegen elkaar moesten, iedereen werd ingemaakt door een meisje van zeven jaar oud. Met gemak versloeg ze een 12-jarig meisje en een 15-jarige jongen. Uiteindelijk ging de strijd tussen haar en Claudia, een 14-jarig meisje. Allebei wisten ze alle woorden en uiteindelijk hebben we ze gezegd dat ze zinnen moesten maken met de woorden die ze kregen omdat wij geen nieuwe woorden meer hadden. Hier haakte Karla, de zeven-jarige, af; maar ze heeft het echt fantastisch gedaan. Ze was een van de jongsten, maar speelde met gemak iedereen eruit. Ze zat ook gewoon op de stoel met een houding van ik hoef niet na te denken, ik weet alles dus kom maar op. Ik was zo trots!
Gisterochtend vroeg zijn we begonnen met het opzetten van een grote tent, de geluidsinstallatie en alles inrichten met stoelen. Hier hebben we de hele ochtend aan gewerkt en na de lunch kwamen de kinderen al. In totaal hadden we 30-40 kinderen die meededen. De wedstrijd duurde in totaal ongeveer 1.5 uur. Daarna was de prijsuitreiking; voor iedereen hadden we een certificaat en voor de vier winnaars hadden we een rugzak gevuld met schriften, stiften, een bal en spelletjes. Na de prijsuitreiking hebben we ook nog een aparte Vocabulary Bee gedaan voor Amy, Sara en Kristin – maar dan van Engels naar Spaans. Daarna hebben we nog wat muziek gedraait en gedanst en toen was het afgelopen. Uiteindelijk een succesvolle dag geweest dus.
Als jullie een filmpje willen zien over de Spelling Bee kunnen jullie kijken op de site van LLI: http://www.lightandleadership.org/ (ergens halverwege de pagina).
Toen iedereen weg was hebben we de tent weer afgebroken, wat een stuk sneller ging dan opzetten en alle stoelen en tafels teruggesjouwd naar ons klaslokaal. Daarna hebben Sara, Lara, Amy en ik nog volleybal gespeeld met een aantal vrouwen die hier in de buurt wonen. Wij waren weer eens degenen die het niveau ontzettend naar beneden haalden (ze zijn zo ontzettend goed hier, en ik zo ontzettend slecht), maar we hebben wel lol gehad. Toen we weer thuis waren was het tijd voor een douche, daarna een filmpje en uiteindelijk om een uur zijn we uitgeput in bed beland.

Dit waren de gebeurtenissen van afgelopen dagen weer. Nu moet ik weer terug aan het werk.
Muchos besos, xx

• 09 November 2009 - 16:57

Mam & Pap:

Hoi meiske,

Volgens ons heb je je droombaan langs zien komen: veel reizen, maar dan wel ten behoeve van een goed doel!
    Wanneer je er dan ook nog geld mee kunt verdienen........

Jullie kunnen in ieder geval zeggen dat je een bijdrage hebt geleverd aan de engelse woordenschat van een groot aantal kinderen in Huaycan: heel mooi.

En voor nu: fingers crossed dat LLI wordt opgenomen in het programma van de NGO om een stuk continuïteit te kunnen waarborgen.

Groetjes en xxx

• 09 November 2009 - 17:26

Oma-opa:

Hoi Nadja
    Alweer zo'n lang epistel uit Peru.
    Wat fantaseren jullie allemaal:les geven ,tenten bouwen.wedstrijden organiseren, feestjes,dans partijdjesen zo te horen nog veel meer.allemaal leuk en tevens goed werk.
    Weer bedankt voor deze lange brief en het filpje.
    Wij leven nog steeds met je mee,ondanks dat we het ook druk hebben,we zijn nl.met een kleine verbouwing bezig in de badkamer.
    Maar weer to ziens,de tijd gaat snel als we zien dat het nog 40 dagen
    is tot je terugkomst in ons koude waterland.
    Veel groeten van oma en opaen tot het volgende bericht ;Doei xxx