Eerste bericht uit Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit Afrika

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

03 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal.

Hier een eerste berichtje uit Afrika. Zoals jullie allemaal konden lezen ging de reis niet helemaal vlekkeloos. Dan denk je dat je in Londen wel vertraging kunt krijgen door de beveiliging na die mislukte aanslagen van afgelopen week, heb je vertraging doordat de piloot in de file staat: dat is toch niet te geloven. Maargoed we zijn gekomen waar we moesten zijn. En er zaten nog voordelen aan ook, want we zaten nu met alle Nederlanders in hetzelfde vliegtuig van Johannesburg naar Durban.

Nadat we opgehaald waren bij het vliegveld werden we meteen bij de supermarkt afgezet. Of we even eten wilden kopen voor de rest van de week. Daar sta je dan met je zooitje, niet wetend voor hoeveel mensen en voor wanneer je vanalles moet kopen. We hebben dus maar op geluk wat dingen gekocht.

In het huis zitten nu 16 mensen. Vandaag komt er als het goed is nog een meisje uit Nederland aan en dan in de loop van de maand komen nog drie mensen, maar er gaan ook twee anderen weer weg. De Nederlanders zijn hier wel duidelijk in de meerderheid.
Ik slaap op de kamer met nog 2 andere meisjes.
Het is dus allemaal nog wel te overzien, vooral als je bedenkt dat er plaats is voor 45 mensen in het huis.

Vandaag hebben we een orientatie gehad. We zijn bij de meeste projecten langs geweest om te zien hoe het eruit zag.
Als eerste kwamen we bij een drop-in centre (Nqobile). Daar stonden alle kinderen al netjes in een rij te wachten en toen we binnen waren kwam iedereen aan je hangen of op je springen. Was ontzettend lief allemaal.
Daarna gingen we naar het Dream centre, hier zitten allemaal mensen met HIV/aids. Hier hebben we alleen nog een rondleiding gekregen. We hebben wel wat patienten in hun bedden zien liggen, maar nog niet echt contact gehad.
Toen gingen we naar de Soup Kitchen. Dit is een nieuw project waar ze een dag per week soep uitdelen. Morgenochtend gaan we daar met een paar mensen heen om te helpen die soep te maken en uit te delen.
Daarna zijn we naar nog een drop-in centre gegaan (Sizubantu). Hier waren duidelijk minder kinderen dan in Nqobile (een stuk of 10 in plaats van ontelbaar veel), dus het was een stuk rustiger. De kinderen hier komen allemaal aan je hangen en vinden het allemaal ontzettend interessant. Heel lief die zwartjes allemaal.
Als laatste zijn we nog naar een vrouw geweest die allemaal kinderen (haar familieleden of wezen) in haar huis laat wonen en verzorgt. Hier kun je ook heen gaan, en dan kun je die kinderen bezighouden. Deze kinderen zijn allemaal een stuk ouder ( 6 t/m 18 ).

Zoals jullie lezen is het hier allemaal wel leuk en interessant. Ik zal proberen zo snel mogelijk weer te mailen, als het echte werk begonnen is.

Groetjes Nadja

Ps. Op de foto's zullen jullie nog even moeten wachten, want ik ben zo dozig geweest het kabeltje van mijn fototoestel te vergeten. Ik zal proberen om iets te regelen waardoor ik toch foto's op de site kan zetten. Dat is dus even afwachten... Ik zal proberen het zo snel mogelijk op te lossen!

• 03 Juli 2007 - 13:52

Jozien:

Perfect meiske, hartstikke fijn dat je zo snel iets laat horen. Klinkt goed allemaal!

Groetjes en kusjes
    mam

• 03 Juli 2007 - 14:45

Oma Opa:

Bedankt voor dit snelle bericht.
    Wijweten niet of deze berichten aankomen, maar we proberen dit toch maar.
    Heerlijk dat alles tot nu toe goed gaat.
    Verder nog veel succes en prettige dagen in Afrika.
    Groetjes van
    Oma en Opa

• 03 Juli 2007 - 15:16

Ger:

Hoi Nadja, leuk dat jullie vandaag al alle projecten hebben bezocht, dat bevalt vast veel beter dan de troubles van gisteren.... Dat met die foto's komt wel goed, waarschijnlijk past een kabeltje van iemand anders ook wel en anders zien we de foto's over een paar weekjes.
    Maak er een fijne tijd van.

Groetjes,

XXX Pap

• 03 Juli 2007 - 18:23

Donny:

Hooi Nadja!!
    ik hoorde vanmorgen al van Fien dat je wat problemen had gehad met de reis.. mjaa je bent er!! klinkt leuk allemaal! nou veel suc6!!
    Groetjes Donny

• 03 Juli 2007 - 19:09

Fam De Goeij:

Hoi Nadja

Leuk om je reis op deze manier te volgen. Veel plezier en groetjes.

Bert, Yolanda, Anja & Lisa.

• 04 Juli 2007 - 15:16

Lianne Kelders:

Ik wens je een hele fijne tijd en ik ga je zeker volgen.

Groetjes Lianne (collega van je moeder)

• 04 Juli 2007 - 17:35

Nicoline:

Hoi Nadja,

Ik blijf natuurlijk van twee kanten op de hoogte. Fijn dat je uiteindelijk goed bent aangekomen. Ik heb wel aan je moeten denken tijdens je reis. ook van Marcel en Ronald moet ik je veel plezier wens. Tot gauw. Denk zondag maar aan ons als we 40 km in de regen moeten lopen.

groeten Nicoline

• 04 Juli 2007 - 18:28

Fien:

hallo Nadja wat een reis!had je ook niet verwacht,maar je ziet wel alles komt goed. we zijn blij voor jou dat je de collega`s ook later aankwamen,zodat je het laatste stuk samen kon reizen. grappig dat de kinderen zo op jullie reageren,die zijn bij jouw in goede handen. heel veel plezier en groetjes uit Asten.Fien/jan

• 04 Juli 2007 - 19:52

Fanny:

Aloha chica africana!!

Wat fijn om te lezen dat je goed terecht bent gekomen daar bij de andere vrijwilligers/avonturiers. Ik kan me voorstellen dat het toch veel indruk gemaakt moet hebben om al die locaties te zien waar hulp geboden wordt. Een hele uitdaging om daarmee aan de slag te gaan de komende tijd. Ik ben erg benieuwd hoe je het allemaal gaat beleven.

Heel veel succes daar!! Ik weet zeker dat de kinderen heel blij met je gaan zijn.

Liefs van Fanny

• 06 Juli 2007 - 17:33

Hoi Nadja :

wat een onderneming maar hel leuk
    fijn dat je er zoveel plezier in hebt
    dan lukthet wel ga zeker je verslag volgen

groetjes betsie jansen
    oostburg