Eerste dagen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

05 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo, daar zijn we weer!

Gisteren hebben we de eerste dag op de projecten gehad. Het was hartstikke leuk, maar ook wel heel erg indrukwekkend. Het is echt zielig om te zien hier allemaal.
Gisteren zijn we eerst naar de soup kitchen geweest. Hier moesten we soep gaan maken en die zouden we dan aan de mensen uitdelen. Eerst moesten we nog groenten ophalen die overgebleven was van de dag ervoor bij een winkel en dan zouden we gaan koken. Het liep echter niet helemaal goed en uiteindelijk bleek dat ze geen groente hadden. De dag ervoor was door de leiding wel iets gekocht dus we hadden toch wel genoeg om soep te maken.
Uiteindelijk hadden we dus de soep, nog wat appels en jassen uitgedeeld. Het was echt indrukwekkend om te zien. Iedereen komt daar binnen, ze hebben niets maar dan kun je ze in ieder geval iets geven. Na het uitdelen gingen ze met zijn allen nog dansen en zingen. Echt leuk om te zien.
's Middags gingen we naar Sizabantu, dit is een drop-inn centre. Hier hebben we met alle kindjes zitten spelen. Ze zijn zo lief en schattig.Het is wel echt armoedig daar, want ze hebben niet een genoeg luiers en doekjes enz. Ze gebruiken de luiers hier twee keer(bij verschillende kinderen) en ook de billendoekjes worden vaker gebruikt, dat is zo erg! We zijn dus aan het kijken of we nog iets kunnen regelen voor ze.

Vanochtend zijn we naar Habitat for Humanity geweest; een bouwproject. Ik heb stenen gesjouwd, cement gemaakt, geschilderd en uitgerust :P Ik wordt nog eens een echte bouwvakker.
Cement maak je hier met negen kruiwagens zand, dan drie zakken cement erbij en dan nog wat water. Dan ga je met je schep alles door elkaar gooien en dan heb je cement. Makkelijk toch?! :-P
Het was wel leuk om een keer te doen, maar ik ga dit denk ik niet elke week doen.

Morgen krijgen we een introductie in het Dream Centre, en dan 's middags is er een bingo daar.
Dit weekend gaan we met zijn allen naar Hluhluwe en St. Lucia park. Beesten zoeken.

Maar daar horen jullie na het weekend wel meer over.

Het is hier dus hartstikke leuk en gezellig. Ik houd het hier nog wel even uit!
Ik ga nu weer stoppen. Ik zal even proberen of het lukt om foto's erop te zetten, maar anders tot een volgende keer.

Groetjes Nadja

ps. Opa en oma: de berichtjes komen aan hoor. Super leuk om iets te horen van jullie, van iedereen trouwens!

• 05 Juli 2007 - 14:12

Fanny:

Hoi Nadja!

Wat leuk om de eerste foto's te kunnen zien... dat heb je nog snel geregeld! Echt indrukwekkend moet het zijn, dat geloof ik meteen als ik al die foto's zie en je eerste indrukken lees. Wat een stoere metselfoto's, hard werken daar dat zie ik wel! Fijn dat het met de meiden onderling heel gezellig is.

Groetjes weer en veel plezier dit weekend!

Fanny

• 05 Juli 2007 - 17:53

Donny:

Hooii Bouwvakkersvrouw Nadja!!
    haha echt leuk man die foto's.. ik vind het nog steeds raar dat je helemaal daar zit en ik vorige week nog met je bij Fien was haha.. Mjaa echt fijn dat je het daar leuk hebt! Heel veel plezier nog he!!

GRoetjes DOnny

• 05 Juli 2007 - 18:54

Brigitte:

Heej Nadja

Cement maken, dat is weer eens iets anders:P Fijn dat je het naar je zin hebt daar, wel zielig die kindjes....
    Nou nog veel plezier

Groetjes

• 05 Juli 2007 - 19:01

Pap En Mam:

Zo we wisten niet dat we zo'n stoere bouwvakker in de familie hadden. (onontdekt talent).
    Wel heftig meisje al die kinderen in het kindertehuis, fijn dat jullie je steentje kunnen bijdragen. Meer kun je inderdaad niet doen, je kunt niet de wereld daar veranderen: houdt dat goed voor ogen!

Veel liefs en dikke knuffel

• 06 Juli 2007 - 12:33

Opa:

Hallo Nadja
    Even een test maken,sinds gisteren 16:30 uur hebik al 6 keer een bericht proberen te plaatsen,maar steeds word dit gewijgerd door een of andere fout.
    Hopelijk gaat het nu wel. gr. Opa

• 06 Juli 2007 - 12:51

Oma-Opa:

Hoi Nadja.
    Hoera het is gelukt,eindelijk.
    Alweer een goed bericht van Nadja uit ons geliefde Afrika,waarvoor onze hartelijke dank.
    Zo te horen is het werk daar niet eentonig,want zo ben je oppas en verzorger en dan weer metselaar.
    Oma heeft nog foto's opgezocht van het Hluhluwe-reservaat,waar wij in 1998 ook zijn geweest,toen hebben we daar veel dieren gezien.
    Hopelijk zijn die er dit weekend ook.
    We wensen jou dan ook een heel fijn weekend en veel succes voor de komende dagen,met weer vele groeten van het thuisfront.
    Oma en Opa

• 07 Juli 2007 - 09:20

Maikel Marjoleen:

Hallo Nadja, je bent zelfs als bouwvakker aktief. Mooi die zwarte kindjes! Jasper wil wel zo'n broertje of zusje.

• 07 Juli 2007 - 12:26

Jinte:

Lieve Nadja...!

Ik (wij) hoorden door ger van jouw sait.. Wat leuk al die foto's en verhalen. Je bent hard in de weer zie(n) ik (wij)!! nog heel veel plezier daar en werk maar hard door voor hun:P:P maar geniet er ook van en maak ook wel lol met de kinderen daar.

Xxxxxx- jesss en veel geluk nog in Afrika
    Jinte, Mirl, Hanny, Dirk, Pia en Gjalt