Onverwachts toch nog een berichtje - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Onverwachts toch nog een berichtje - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Onverwachts toch nog een berichtje

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

25 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal,

Zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen lukte het maandag niet om nog even te internetten. We zouden namelijk tussen 12 en 1 opgehaald worden bij Sizabantu en dan naar het internetcafe gaan, maar uiteindelijk kwam er om half 4 pas iemand aankakken. Heel fijn die structuur hier in Afrika.....
Maar gelukkig hadden we nu toch onverwachts nog wat tijd.

Vorige week is er niet veel spectaculairs meer gebeurd. We zijn gewoon gezellig bij de projecten geweest en hebben leuk met de kindjes gespeeld. Vorige week vrijdag hebben we van sponsorgeld wat we hadden verzameld nog inkopen gedaan voor Sizabantu. We hadden ruim 300 euro en hebben enorm veel gekocht. Ik zal proberen dadelijk een foto met alle spullen op de site te zetten. We hadden kleertjes, eten, drinken, speelgoed, luiers, luierdoekjes, lepeltjes, spenen, een cd-speler en alles wat ik nog vergeten ben.
Maandag zijn we deze spullen bij Sizabantu af gaan leveren en ze waren er echt blij mee. Alle kindjes stonden te dansen en te springen van enthousiasme.
Dinsdag zijn we zoals mam al zei van het overige sponsorgeld een bril gaan kopen voor een van de begeleiders daar. We hadden haar meegenomen naar een winkelcentrum en zijn daar naar een opticien geweest. Gelukkig ging alles goed: dat was wel nog even afwachten, want ze had zelfs volgens mij nog nooit een roltrap gezien (het opstappen ging niet helemaal soepel in ieder geval). Alleen de papieren invullen was een beetje moeilijk. Geboortedatum wist ze niet zeker, adres was ook moeilijk, telefoon, e-mail en dat soort dingen had ze niet; uiteindelijk hebben we dus uiteindelijk alleen haar naam in kunnen vullen. Maargoed de bril is besteld en het vrouwtje is weer gelukkig gemaakt.

Toen we afgelopen maandag bij Sizabantu waren kwamen er ineens twee vrouwen binnen met gele hesjes aan. Ze gingen bij alle kinderen op een vinger een streepje zetten met een watervaste stift en daarna kregen ze allemaal wat druppeltjes in hun mond. Toen waren ze blijkbaar ingeent tegen het een of ander (volgens mij Polio). Ik weet niet of het goed werkt, maar ik vond het in ieder geval positief, want het blijkt toch dat ze er in ieder geval iets proberen te doen.

Vanochtend zijn we met een hele groep naar de Tree Clinic gegaan. Dit is een boom waarbij allemaal misbruikte of mishandelde vrouwen en kinderen zich verzamelen. Ze gaan dan samen zingen en krijgen uiteindelijk ook iets te eten en wat kleren. Was echt heel leuk om te zien en eens mee te maken.

Afgelopen weekend zijn we zoals mam al zei naar de Sani Pas in de Drakensbergen geweest. Het was heel mooi om te zien en we hebben in de sneeuw gestaan... (dat noemen ze dan zomervakantie).
We hebben daar gewandeld, in een 4x4 gereden en quad gereden. Het was echt heel leuk.

Morgen ga ik nog naar Sizabantu en Nqobile en dan vrijdag nog een keer naar Sizabantu.
Dan is het weekend en ga ik op zaterdag parachutespringen (ik weet nog niet of ik dat leuk vind...) en op zondag gaan we waarschijnlijk naar een kerk voor de zwarte mensen om even te kijken. Dan is mijn tijd hier alweer voorbij. Ik wil nog niet weg!

Nu nog even reageren op jullie reacties....
Hanny: ik wil inderdaad het liefst een kindje mee terug nemen; het liefst eigenlijk allemaal. Geld krijgen ze hier niet. Er is één project, waar ik niet geweest ben dat geld krijgt van de organisatie via wie alles hier is geregeld, maar de rest heeft eigenlijk geen geld. De ouders van de kinderen moeten wat geld betalen net als kinderdagverblijven bij ons en verder moeten ze het eigenlijk maar doen met wat ze hebben. Daarom hebben wij ook al geprobeerd sponsorgeld in te zamelen en zo wat meer voor de kinderen te kopen.
Verder wens ik iedereen een hele fijne vakantie en we spreken elkaar wel weer een keer.

Ik weet niet wanneer ik weer achter internet kan in verband met het volgende project, maar jullie zullen vast weer een keer iets te horen krijgen, desnoods via pap en mam.

Groetjes Thembi (mijn Zulu-naam; het betekent belofte..., leuk he?!)

  • 25 Juli 2007 - 17:06

    Oma-Opa:

    Hoi Thembi.
    Leuk toch weer een berichtje te mogen ontvangen,
    Iedere dag kijken we vol verwachting of er weer nieuws uit Afrika is.
    Je kunt daar toch niet blijven want als Maastrichtse wacht hier ook nog taak.
    Met ons gaat het prima en we eindigen dit bericht weer met vele groeten van:
    Teun+Oma en Opa

  • 26 Juli 2007 - 07:47

    Pap En Mam:

    Geniet nog van je laatste dagen meiske en zorg dat die parachute op tijd opengaat zaterdag. Zal volgens mij een moeilijk afscheid zijn van Sizabanthu.
    Is Thembi door hen verzonnen of waar komt deze Zulu naam voor jou vandaan?
    Tot maandag in Johannesburg!

  • 26 Juli 2007 - 09:02

    Fanny:

    Hoi Nadja!

    Jeeeeeeetje, wat gaat de tijd snel zeg! Nog maar een weekje dus en dan ga je alweer verder. Ik kan me voorstellen dat het nog best lastig gaat worden om de kinderen straks gedag te zeggen. Leuk dat jullie zo veel spulletjes voor ze hebben kunnen kopen + bril voor een van de begeleidsters. Wat een mooi verhaal zeg om eens met zoiemand bij de opticien binnen te stappen,.

    Je hebt nog heel wat in het vooruitzicht de komende dagen zo te lezen, druk druk druk! Geniet ervan en veel succes met de eventuele sprong! Erg spannend lijkt me dat... heb het zelf nog nooit aangedurfd!

    Liefs uit Utrecht!
    Fanny

  • 26 Juli 2007 - 18:48

    Opa:

    Fijn om weer wat van je te horen Naar ik lees hebben julliehet heel goed naar de zin En doen jullieveel goed werk voor die kinderdjes Het zal toch weer raar zijn als jullie daar weg gaan Nog een paar dagen en dan zie je ouders weerMet hoeveel zwartjes kom je naar huisVeel plzier zaterdag met het parachutte springen
    Nog veel plezier en de gtoeten
    OPA

  • 27 Juli 2007 - 16:17

    Donny:

    Haaj Nadja!!
    Wat gaaf dat je gaat parachutspringe!! Wat raar dat daar in de sneeuw stond haha. Je had op msn gepraat tegen me had ik gezien sorry dat ik niet had gereageerd.. k laat me computer vaak aan staan zonder dat ik er ben. Maarja nog veel plezier he deze laatste paar dage met de kinderen!!
    Groetjes Donny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2007

Laatste bericht

13 Augustus 2007

Een verliefde olifant

06 Augustus 2007

Groetjes uit de wildernis

01 Augustus 2007

ff snel tussendoor

30 Juli 2007

Still alive!
Nadja

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 52163

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 10 Oktober 2014

Madagaskar

13 Oktober 2013 - 05 November 2013

Oeganda

24 Juli 2009 - 19 December 2009

Peru 2009: vakantie en stage

01 Juli 2007 - 20 Augustus 2007

Zuid-Afrika

Landen bezocht: