Wegpiraten en zandpiraten - Reisverslag uit Ica, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Wegpiraten en zandpiraten - Reisverslag uit Ica, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Wegpiraten en zandpiraten

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

28 Juli 2009 | Peru, Ica

Hola todos,

Daar zijn we dan weer met een nieuw berichtje...

Eergisteren zijn we ´s middags dus met de bus verder richting het zuiden gegaan. De busreis was een hele belevenis want rijden kunnen ze hier absoluut niet. Het was ons in Lima al opgevallen dat auto´s die rechts af moeten het liefst zoveel mogelijk naar links gaan staan en als ze links af moeten rechts, het doorgaande verkeer kan er dan tussendoor en als ze dan afslaan komt tenminste midden op de weg alles elkaar tegen. Peruaanse logica.
Nou de bus... Toen we instapten zagen we al dat allebei de chauffeurs een baalstest kregen om alcoholgebruik achter het stuur tegen te gaan. Ook moet de bus om de zoveel tijd stoppen voor een nieuwe check van de chauffeurs en om te wisselen en is er een heel satelietsysteem in gebruik om te zorgen dat bussen niet harder rijden dan toegestaan. Heel veilig dus zou je denken, maar helaas: schijn bedriegt...
De bus rijdt over het algemeen sneller dan het overige verkeer en haalt dus ook regelmatig in. Dit is niet zo erg op zich, maar de manier waarop is minder. Of er tegenliggers komen maakt ze normaal gesproken niet zoveel uit: ze hebben meer een houding van ik ben groot en jij bent klein. Ze halen dus constant in en pas als je denkt ´nu komt de botsing´ proppen ze zich snel op de rechterbaan weer tussen het andere verkeer. Behalve als er brommertjes komen, daar wordt van verwacht dat ze vanzelf wel de berm in duiken anders hebben ze een groot probleem en zijn ze een beetje plat. Het was dus een lekker tochtje, vooral aangezien wij op de voorste rij zaten en het beste ´uitzicht´ op alle handelingen hadden.
Gisteren zaten we trouwens wel in een ander kleiner busje en toen werden we dus ook bijna plat gereden door zo´n grote bus. Toen werden er wel meteen foto´s gemaakt van de bus en werd het doorgebeld naar... de politie (?). Ander verkeer probeert het gedrag dus wel tegen te gaan. De effectiviteit is alleen nog niet helemaal zichtbaar...

Tijdens de busrit kregen we trouwens ook nog om de spanning een beetje op te voeren (of af te bouwen, het is maar hoe je het bekijkt :P ) een bingo voorgeschoteld. Peruanen spelen overal bingo namelijk: het is een beetje de volkssport... Helaas; we zijn niet in de prijzen gevallen.

Nadat we uiteindelijk toch heelhuids zijn aangekomen, zitten we nu in een oase midden tussen de zandduinen (Ica). Gisterochtend zijn we eerst naar een paar eilanden voor de kust gevaren waar duizenden vogels, pinguins, pelikanen en zeeleeuwen zitten. We hebben tijdens ons vaartochtje zelfs nog een paar dolfijnen gespot.

´s Middags zijn we met een ´buggy´ (grote stalen kooiconstructie op wielen) de duinen in gegaan. Super mooi natuurlijk: zo ver je kunt kijken alleen maar zandduinen... De rit zelf leek wel een achtbaan zo snel gaan ze op en af en draaien ze om. We kwamen er helemaal geklutst uit!
Voor onderweg waren ook de sandboards heen gegaan dus we zijn op die manier ook nog een paar hellinkjes afgekomen. Leek eigenlijk best wel op snowboarden alleen je valt iets zachter ;) Toen we tergkeerder in het dorpje zaten we echt van top tot teen onder het zand en kroop het in alle hoekjes en gaten. We zijn dus meteen maar het zwembad ingesprongen in een poging schoon te worden, wat gedeeltelijk lukte.

Vandaag gaan we een wijntoer doen in de omgeving, daarna even rondkijken in het dorpje hier en vervolgens gaan we vanavond ons leven weer wagen in de bus... Wordt vervolgd ;)
Tot ziens allemaal en ik zal een beetje zon opsturen...
Liefs

• 28 Juli 2009 - 17:02

)ma-Opa:

Hallo Nadja.
    Bedankt voor dit mooie reisverslag.
    We leven en reizen helemaal met jullie mee.
    Nog fijne dagen met de groetjes van Oma en Opa

• 28 Juli 2009 - 17:46

MaMaMiJa:

Hoi Nadja,

Dat is nog eens 'zandhappen'. Jasper kan hier over meepraten na zijn eerste fietstocht.

Zo te horen is het een mooi land. Red jij je een beetje met je kennis van de Spaanse taal?

Tres serveca por vavor!

Hier is de vakantie ook begonnen. Nog een paar daagjes en wij trekken naar la bella Italia.

• 29 Juli 2009 - 09:19

PA:

Hoi Nadja bedankt voor.Ik lees dat het in
    je verslag toch maar een beetjegevaarlijk is in die bussen.jullie maken heel wat mee .Voor de rest een fijne vacantie
    Groeten OPA

• 29 Juli 2009 - 15:33

Ewout:

Hej Nadja,

Lekker gevaarlijk dus, niets vergeleken met de stunten die de bussen hier soms uithalen. Nog een fijne vakantie verder en succes met de bustour.