Wines and Lines - Reisverslag uit Nazca, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Wines and Lines - Reisverslag uit Nazca, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Wines and Lines

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

30 Juli 2009 | Peru, Nazca

Een nieuw verslag in weer een nieuwe plaats. We zijn nu in Nazca, een van de Unesco erfgoed-plekken.

Na het vorige verslag hebben we eerst nog een winery tour gedaan wat er toe leidde dat we voor 11 uur 's ochtends al aan de alcohol van meer dan 40% zaten (dus nee Maikel, geen bier...). Ach, je kunt niet vroeg genoeg beginnen en als je bedenkt: in Nederland was het toen al 18.00 's avonds. We leven nog gewoon in een andere tijdszone als het ons uitkomt...
De tour bestond uit een rondleiding door een distilleerderij, daarna een stop in een of ander museum??? (een oude schuur waar een hele hoop troep lag en een paar vaten wijn stonden). De chauffeur zelf leidde ons hier rond en zei ook waar we overal foto's van moesten maken omdat het zo 'mooi' was. Lang leve de digitale fotografie (gewoon weggooien!!!). Nadat we heeeeeel veel geproefd hadden werden we bij de chocolaterie afgezet. Wij dachten dat we nog een rondleiding kregen, maar nee... Het was gewoon extra omzet genereren voor de plaatselijke middenstand en we werden geacht chocolaatjes te kopen (en die vervolgens de hele dag mee te sjouwen in een rugzak door een temperatuur van rond de 30 graden...) Detail blijf je houden he!
De middag hebben we doorgebracht met nog maar eens een zandduin beklimmen en daarna bij het zwembad zitten met een Pisco

Vandaag zijn we dus in Nazca op pad gegaan. Vanochtend hadden we een tour door een museum en daarna konden we de Nazca-lijnen bekijken (enorme figuren die door de Nazca-bevolking, die leefden nog vóór de Inca's, in de grond zijn gekerfd). Vanmiddag hebben we van dezelfde chauffeur ook nog een tour gekregen langs enkele waterkanalen en een oude opgraafplaats.
Toen we na de eerste tour vroegen wat we 's middags konden doen werd deze optie geopperd door de chauffeur. Toen wij besloten hadden dat we dat wel wilden werd meteen aangeboden dat hij ons wel rond zou leiden. Dan moesten we alleen niets in het hotel zeggen hierover en direct aan hem betalen: was goedkoper voor ons en het belangrijkste, hij verdiende er meer aan ;) Ach, zo komt het tenminste ook ten goede aan degene die er echt voor werkt in plaats van aan de tussenpersonen.
Onderweg was hij ook nog heel trots aan het vertellen dat hij zijn Volvo net nieuw had gekocht. Bij ons is de waarde van het ding duizend euro slooppremie! De lak was eraf, de deuren gingen niet open en als hij reed moest de verwarming aan om de motor koel te houden. Hij kon het extra geld van de tweede tour in onze ogen dus goed gebruiken...

Vanavond gaan we met de nachtbus weer verder richting Arequipa. De vorige busrit hebben we trouwens goed overleefd aangezien deze bus iets minder gevaarlijke capriolen uithaalde. Ben benieuwd over vanavond dus.

Dit was het weer voor deze keer. Veel plezier op vakantie voor degene die binnenkort gaan en de rest, tot de volgende keer!
Groetjes

ps. MaMaMiJa: met mijn spaans gaat het wel redelijk hoor. Verstaan lukt over het algemeen goed en in het praten ben ik in ieder geval een stuk verder dan mam: zij krijgt als ze een avocado-salade besteld, kip met rijst en friet voorgeschoteld. Bijna hetzelfde!!!

• 30 Juli 2009 - 07:43

Oma-Opa:

Hallo Nadja.
    We hebben nog nooit zoveel post ontvangen in een korte tijd als tegenwoordig,maar wel heel leuk om zo te kunnen meeleven.
    Het zal wel een verschil zijn als je een zo'n mooie slee wordt rondgereden'maar ook dit is een nieuwe ervaring.
    Verder succes met je Spaans,maar dat gaat al heel goed zo te horen.
    Wat dat eten van je moeder betreft, dat zou ons ook makkelijk gebeuren.
    Verder geen nieuws,met vele groeten van Oma en Opa

• 30 Juli 2009 - 14:16

A.A:

Hoi Naja
    Ik denk dat jullie straks nog alcohollist worden,door al zo vroeg aan de drank te begingen en zo strek 40 %
    Daarna ohocolade eten.lekker om mee te nemen met zo,n teperatuurmet de nacht bus Groeten AA

• 31 Juli 2009 - 16:06

Ewout:

Hej Nadja,
    Zo te lezen beval't daar allemaal wel, lekker vroeg op de ochtend aan de wijn. Met je spaans komt't dus ook wel goed. Weet ik waar ik moet zijn als ik nog wat spaans wil leren;).
    Groeten Ewout

• 01 Augustus 2009 - 19:51

Brigitte:

Hey nadja,

Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar.
    Ik heb eindelijk ook vakantie, alleen nog een weekje wachten.

Tot horens
    x Brigitte