Vol, voller, volst - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Vol, voller, volst - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Vol, voller, volst

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

02 Augustus 2009 | Peru, Arequipa

Hola allemaal,

De afgelopen dagen zijn we naar de Colca Canyon geweest. Dit is een ontzettend mooi stuk natuur: een kloof van een kilometer diep (op de plek waar wij zaten) omgeven door bergen met sneeuw bovenop. Het dorp waar wij zaten, Cabanaconde, ligt op ongeveer 3200 meter hoogte; maar met de bus op weg erheen kwamen we tot de 4800 meter. Over het algemeen heb ik gelukkig geen last van hoogteziekte, ik had alleen als ik te hoog kwam duizelingen en zwarte vlekken voor mijn ogen. Maarja als dat alles is.... ;)

In de Canyon zijn we een dag gaan wandelen, helemaal tot beneden en dan weer terug naar boven (onderaan lag wel een zwembad op ons te wachten). Eigenlijk viel het me nog wel mee, het was niet erger dan een normale steile berg en ik had geen last van gebrek aan zuurstof. Nu is het alleen even pijn in de kuitjes...

Vanochtend zijn we eerst naar de condors wezen kijken die hier uit de Canyon opstijgen en daardoor vlak voor je tussen de bergen vandaan komen. Mooi gezicht.

Vervolgens zijn we met de locale bus terug naar Arequipa gegaan: een hele belevenis. De uitdrukking vol is vol kennen ze hier niet. Als een bus vol is roep je ´avanza poquito´ en prop je er weer vijf inclusief enorme bepakking bij. Dit herhaal je zo´n acht keer totdat alle toeristen geïrriteerd zijn en dan doe je de deur dicht en kruip je de berg op (het is inmiddels te zwaar om echt vooruit te komen).

Onderweg komen er ook steeds allerlei mensen langs om dingen te verkopen. Een begon er een preek over hoe slecht het moderne leven wel niet voor ons is: werk, stress, fastfood en vooral niet te vergeten: KIP!!! Kip wordt hier echt je dood hoor als je hem moet geloven (en dan zouden er al veel Peruanen dood moeten zijn aangezien je hier niets anders krijgt dan kip). Maargoed hij had het wondermiddel voor ons slechte leven, het werkte echt tegen alles: van stress, tot geheugenverlies, tot bloedziektes, tot prostaatkanker (en dat allemaal in een zakje....). Na de preek werd het aan iedereen uitgedeeld, maar helaas... toeristen zoeken het zelf maar uit! Wij vallen kennelijk niet onder zijn verantwoordelijkheid (misgelopen kans hoor).

Nu zijn we dus weer in Arequipa waar we een paar dagen geleden ook al waren. Leuke stad, maar zoals alle steden hier redelijk klein en dus niet veel te doen als je er een dag hebt rondgelopen. Morgen gaan we verder richting Puno en van daaruit naar het Titicacameer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld.
Hierover later meer.
Tot ziens maar weer allemaal,
Groetjes uit Peru

• 03 Augustus 2009 - 08:14

Ewout:

Ola,

Zo te horen is het daar prachtig. Leuk zo'n busreisje, ik heb het hier al zwaar als die bus vol zit haha.
    Beter neem je zo'n wondermiddel mee haha. Nog veel plezier daar bij het hoogst bevaarbare meer:)

Groetjess

• 03 Augustus 2009 - 09:13

)ma-Opa:

Hoi Nadja.
    Bedankt voor deze brief vol van belevenissen.Het is toch wel een heel bijzonder land met zoveel rijke ervaringen.
    Wij genieten nog steeds op afstand mee.
    Je eindigd met tot ziens.maar dat zal nog wel even duren,de tijd gaat echter snel,vooral met zoveel nieuwe ervaringen.
    Groetjes Oma-Opa

• 06 Augustus 2009 - 14:01

Anja :

Hola!

Leuk om al je verhalen te lezen & wat voor avonturen jullie weer meemaken! ;)

Bij ons staat het huis vol met half ingepakte tassen die vanavond in de auto moeten en morgen vertrekken we dan a la France :)

Een hele fijne vakantie nog met z'n 3en!

Muchos besos!

• 07 Augustus 2009 - 11:34

Adje En Martin Van D:

Leuk jullie reisverslag te lezen, vooral als je zelf in Peru geweest bent. Jullie staat nog heel veel moois te wachten o.a. het Tititcacameer met z'n rieteilanden. Heb meteen de fotoalbum erbij gehaald om ons geheugen op te frissen. De bevolking is ook schitterend om te zien, lange vlechten, allemaal hoedjes. Geniet ervan!!!