(Te) volle motortaxi´s - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu (Te) volle motortaxi´s - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

(Te) volle motortaxi´s

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

18 Augustus 2009 | Peru, Lima

Buenas Días!

Na een aantal dagen hier, weer een berichtje.
De afgelopen dagen heb ik vooral bij alle projecten rondgekeken en een beetje de anderen hier meegeholpen. Ze bieden de kinderen hier Engelse en Franse les, ´kunst´ (oftewel knutselen) en gym aan. Op zondag hebben ze ook Engelse les voor gevordenden en Japans (wat ze daar hier mee moeten...?? Maar er komt dan altijd een vrijwilligster uit Lima helpen die oorspronkelijk uit Japan komt en dus Japanse les geeft).

De buurt hier is opgedeeld in zones, van A tot Z: met A zijnde de rijkste en Z zo goed als niets meer. Wij wonen zelf in D, nog redelijk ´welvarend´ dus (voor de begrippen hier dan). Dit is ook een zone waar we in het weekend les geven, doordeweeks gaan we naar boven, naar zone Z, om daar les te geven.

Gisteren hebben we met alle kinderen in zone Z samen een tuintje gemaakt bij hun klaslokaal. Het klaslokaal is een houten hok, op zich redelijk mooi en pas nieuw gebouwd. Omdat het hier woestijngebied is, is de hele buurt alleen ontzettend stoffig en zie je nergens groen. Wij wilden dit een beetje opvrolijken en tegelijk de kinderen iets leren over planten (in het Engels natuurlijk). Omdat er de afgelopen dagen een vrijwilliger was die erg van tuinieren houd, hebben we dus het moment aangenomen.
Eerst gisterochtend naar de gemeente om toestemming te vragen: dit was snel geregeld (als je hier blank bent en de bevolking helpt, krijg je werkelijk alles voor elkaar - iedereen rent voor je). Bij de gemeente kregen we ook meteen planten, grond en zelfs een boompje mee. Daarna was het dus alles inladen in een motortaxi (soort Aziatische riksja) om naar boven te gaan. De lading van drie personen, aarde, planten en de boom was redelijk zwaar dus af en toe stond de taxi werkelijk op het punt om achteruit terug naar beneden te rollen... :P Maargoed, uiteindelijk heelhuids boven gekomen. Daar was het stenen zoeken om het paadje af te bakenen, kuilen graven, plantjes planten en emmers/flessen water sjouwen om alles net iets minder stoffig te maken. Maar alle kinderen hielpen mee en de klus was in een mum van tijd geklaard. Het ziet er nu al een stuk beter uit: nu maar hopen dat ze het water blijven geven.... ;)

Vandaag hebben we promotie gemaakt voor een gezondheidscampagne die we zondag gaan houden. Eerst wilden we in het ziekenhuis informatie gaan halen over gezinsplanning en huiselijk geweld, maar we werden van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk bleek dat je geen informatie kon krijgen zonder meteen een consult aan te vragen en dat zou drie Soles kosten (iets minder dan 1 Euro). Nu is dat niet zo duur, maar het is toch achterlijk dat er niet gewoon foldertjes beschikbaar zijn om de mensen voor te lichten?! En dat terwijl het hier zo hard nodig is.
Zonder verdere resultaten zijn we uiteindelijk dus maar verder gegaan naar Zone Z om mensen op te trommelen voor onze campagne. We zijn tot helemaal het bovenste (i.e. verste, dus armste) huisje in de zone geweest en dat is echt nog erger dan waar wij onze projecten hebben. Uiteindelijk willen ze de lessen ook uitbreiden om ook hier de bevolking te bereiken.
Eenmaal boven aangekomen kregen we bij het eerste huisje al meteen een omroepinstallatie tot onze beschikking om onze boodschap door te geven. Daarna zijn we met briefjes in onze hand verder afgedaald en hebben alle vrouwen die we zagen en in alle winkeltjes gevraagd of ze wilden komen. De mensen reageerden best enthousiast en vroegen vaak zelfs voor meer foldertjes voor vriendinnen/kennissen. We zullen zien Zondag...
Na ons promotiewerk zijn we ook weer met de motortaxi naar beneden gegaan: met zijn vijven in één (normaal is er in zo´n dingen plaats voor twee, maximaal drie personen). Dit betekend; een voorop naast de bestuurder, drie op de achterbank en een bij de rest op schoot. Ik ben op de een of andere manier hier altijd de pineut om bij anderen op schoot te gaan :S Het kan dus zijn dat ik terugkom met heel veel builen op mijn hoofd aangezien je in die dingen normaal al moet oppassen dat je niet bij elke hobbel tegen het plafond aanvliegt - laat staan als je bij iemand op schoot zit...... :P

Dit waren zo´n beetje de interessantste dingen die hier de laatste tijd gebeurd zijn.
Tot binnenkort voor het volgende bericht!
Liefs, x

ps. Mijn vriendinnetje heet Sofia (en daarna kwam er nog een hele serie namen, maar die ben ik maar even voor het gemak vergeten - ik vond één naam per kind wel voorlopig genoeg :P )

• 19 Augustus 2009 - 10:15

Ewout:

Buenos días,

Cómo estás?:P Maar super om te lezen dat je het daar naar je zin hebt. Hmm misschien de volgende x een helm opzetten in zo'n taxi;). Veel plezier en suc6 met je gezondheidscampagne:)

Adios Ewout

• 19 Augustus 2009 - 16:35

Pap&mam:

ha schat,

Leuk die foto's er nu bij en herkenbaar voor ons. Zie dat je zelfs de sportiviteit van je moeder er nog op hebt gezet!

Leuk dat jullie aan het tuinieren geslagen zijn, belachelijk natuurlijk dat je blank moet zijn om mensen voor je te laten rennen en iets gedaan te krijgen. Nu maar hopen dat ze zich verantwoordelijk voelen om het tuintje bij te houden. Anders zullen jullie groentes of iets dergelijks moeten gaan verbouwen, daar kunnen ze zelf letterlijk de vruchten van plukken!

Groetjes ook aan de rest.
    XXXXXX

• 19 Augustus 2009 - 17:43

Fien:

he hallo Nadja, wat hebben jullie samen een prachtige reis gemaakt,we hebben het allemaal gevolgt.en nu het echte werk waar je voor gegaan was,moeilijk natuurlijk maar volgens mij krijg je er wel een heel goed gevoel over dat je daar iets kan overbrengen wat voor ons hier vanzelfsprekend is.we blijven je volgen meisje en zijn heel trots op jouw. groetjesFien en Jan xxx

• 24 Augustus 2009 - 09:53

A A :

Hoi Nadja vanuit een warm Cadzand 24 gr Het is toch niet altijd even gemakkelijk om een fiets te huren lees ik maar met lekker weer is het ook leuk om aan zee te zitten en lekker zwemmem dat doe ik ook hier in Cadzand eerst lekker zwemmen en dan een lekker fris drankje menen en den weer naar huis Verder veel groeten van uit een warm Cadzand groeten A A