Me Quiero - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Me Quiero - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Me Quiero

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

24 Augustus 2009 | Peru, Lima

Hier dan het beloofde verslag over onze campagne 'Me Quiero'. Gelukkig was het een groot succes en we hebben allemaal een superdag gehad.

's Ochtends ben ik met een aantal anderen vroeg opgestaan om de tent op te halen en alle spullen naar boven naar Zone Z te brengen. Boven aangekomen moesten we eerst het hele voetbalveld vegen (dan is zo'n voetbalveld best groot hoor...: maar gelukkig kwamen er een heleboel kinderen helpen :D ). Daarna werd de tent opgezet - hier mocht ik alleen bij kijken, want tenten opzetten is mannenwerk: zucht :S Toen de tent eenmaal stond kwamen alle kinderen met stoelen en tafels uit de klaslokalen aanlopen om in de tent te zetten - het was een hele rij meubilair op pootjes ;)
Toen alles klaar was gemaakt was het tien uur en kwamen ook de andere vrijwilligers. Rond half elf kwamen de eerste vrouwen binnendruppelen en al snel werd het druk. Naast de presentaties hadden we ook een aantal activiteiten: sieraden maken, manicure en haren knippen. Vooral deze laatste was erg in trek en alle vrouwen vlogen meteen met hun kinderen aan de hand richting 'kapper'. Altijd welkom zo'n gratis knipbeurt ;) Aan het eind lag de hele tent vol met haren: heel Huaycan loopt nu dus rond met een nieuw kapsel :P
Toen de workshops begonnen waren ook die erg in trek. We hadden er vier -voeding, huiselijk geweld, anticonceptie en zelfrespect- en daarvan moesten ze er minstens twee bezoeken omdat we wilden voorkomen dat mensen alleen voor de leuke dingen kwamen. Gelukkig bleek dit achteraf niet nodig omdat de meeste mensen ze toch alle vier hebben bezocht. Ook de tafel met informatiepamfletten, waar ik bij moest zitten, was in trek. Je kon echt zien dat er een grote behoefte was aan informatie en na een uur had ik al niets meer te doen ;) Heerlijk zo'n vrije dag om rond te kijken en met de kinderen te spelen :P

Aan het eind van de dag kwamen er heel veel vrouwen naar ons toe met complimenten over wat er georganiseerd was. Ze zeiden allemaal dat ze de volgende keer voor een campagne ook hun vrienden en familie gaan mobiliseren en hadden allemaal nieuwe onderwerpen waar we over kunnen praten. Vooral deze ideeen zijn wel fijn, want dan kunnen we ook echt inspelen op wat er nodig is hier. We waren echt blij dat de campagne zo'n succes was, want er is duidelijk behoefte aan informatie en het is ook nodig. Zeker als je onze ervaring in het ziekenhuis afgelopen week bekijkt waarbij er gewoon geen gratis informatie te krijgen is en dat terwijl alle leeftijden hier met baby's op hun arm rondlopen en dat het een plek is waar vrouwen nog steeds als minderwaardig worden gezien aan mannen. We gaan zo'n campagne ook zeker nog eens herhalen.

Na de campagne moesten we alles weer opruimen (bij de tent opruimen mochten vrouwen wel ineens helpen... :s Logica?!) en daarna terug naar huis. Hier moest de hele tent inclusief palen het dak op, dus dat was ook nog even een gesjouw. Buitenlangs, via het balkon en daarna het dak op. Altijd handig... :P
Nadat alles op het dak lag, hebben we nog even met iedereen die geholpen heeft geluncht en daarna was het met de voeten omhoog op de bank relaxen.
Al met al was het een geweldige dag en voor herhaling vatbaar!

Dit was het laatste avontuur hier weer: nu ga ik me eerst even aankleden en dan dadelijk begint de werkdag weer.
Allemaal heel veel groetjes uit Peru!
xx

• 24 Augustus 2009 - 14:54

Opa-oma:

Hallo Nadja.
    Wij zijn blij te horen dat alles voor jou naar wens verloopt.
    Het lijkt ons erg leuk om zo'n campagne te organiseren,vooral als het met veel dank word afgenomen.
    Zo te horen heb je het er maar druk mee,maar dat heeft ook voordelen want hoe drukker het is,hoe vlugger gaat ook te tijd.
    Nog veel succes verder gewenst met weer veel groeten van oma en opa.

• 24 Augustus 2009 - 20:54

Ewout:

Zo dan toch maar een reactie van mijn kant (de stalker)
    Maar super om te horen dat de campagne zo aangeslagen is! En leuk dat de mensen daar nog ideeën hebben gegeven voor een eventueel volgende campagne:):p.
    Veel suc6 daar verder:)

groetjess ewout

• 28 Augustus 2009 - 15:04

Tim:

He Nadja,
    Leuk om je weblog te lezen.
    Allemaal heel indrukwekkend zeker of begint het allemaal gewoon te worden.

En Machu Pichu was zeker wel super mooi? ik vond van wel.(Ben alleen 5 keer machupichu door-gesprint naar de wc omdat ik voedsel vergifteging had.
    Maar daar heb jij dus geen last van gehad met je ijs.

Voor de rest zijn wij helemaal heel in nederland aangekomen.

Jij nog veel plezier en sucses in Peru.

Groetjes Tim

• 29 Augustus 2009 - 11:06

Albert Kampermann:

Hoi Nadja,
    We zijn erg onder de indruk van je avontuur. Knappe prestatie, maar we zijn ook overtuigd van het feit dat je door de inspanningen 'beloond' wordt door al die leuke koppies! Als je je afvraagt wie we zijn, we hebben samen in Huachina leren sandboarden enkele weken geleden.
    Hartelijke groet, Tim, Marina en Albert Kampermann.