Trabajo, trabajo, trabajo - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Trabajo, trabajo, trabajo - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Trabajo, trabajo, trabajo

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

29 Augustus 2009 | Peru, Lima

Hoi iedereen!

Het is alweer een tijdje geleden: omdat we hard gewerkt hebben en ook omdat er niet zo heel veel te schrijven is. De afgelopen week waren alle vrijwilligers op vakantie, dus Luz en ik zijn alleen achtergebeven. Wat betekende veel werk voor ons.

In het afgelopen weekend (ons weekend) hebben we vooral administratieve dingen gedaan: het was hoog nodig, want het was alemaal een beetje een rommeltje. We hebben de examens van alle kinderen in de computer ingevoerd en er grafieken van gemaakt om te zien waar de problemen zitten en gerichter les te gaan geven. Uiteindelijk bleek dat ze Engels/Spaanse woorden bij elkaar zoeken goed kunnen, maar dat grammatica en de basiszinnen (zoals Hoe heet je enz.) moeilijker zijn. Deze laatste zinnen kunnen ze wel vertalen, maar het goede antwoord erbij bedenken in het Engels lukt niet. Dus hebben Luz en ik afgelopen week posters zitten maken waar al deze zinnen op staan en hebben we in de klassen die we al gegeven hebben inmiddels allemaal een spoedcursus basiszinnen gedaan. Hopen dat er resultaten komen, want als ze dit niet kennen heeft het weinig zin om verder te gaan...

Verder hebben we ook een middag gerelaxed en zijn we naar Lima gegaan (hier in het dorp is niet zoveel te beleven, dus ga ik elk weekend maar naar Lima :P ). We hebben vooral door de winkelstraat gewandeld en over de belangrijkste pleinen. En natuurlijk weer ijs gegeten! ;) Heb dus weinig nieuws van Lima gezien, maar we hebben wel een gezellige middag gehad.

Dit was het eigenlijk wel weer over de afgelopen dagen: niet zo lang, maar ja niet zo interessant om de administratieve dingen uitgebreid te gaan vertellen.
Tot snel met meer nieuws vanuit Peru!
Liefs

Ps: ´mede-Peruanen´; leuk dat jullie ook reageren. Ben blij dat jullie weer veilig terug zijn en net zo´n leuke vakantie hebben gehad als ons.

Nog heel even een nieuwe update. Allereerst, ik vond het super om gisteren met een aantal jullie te Skypen. Ontzettend leuk om weer eens iets 'live' te horen (en zien).

Gisterenmiddag hebben we de seksuele voorlichting gegeven. Dit ging eigenlijk weer ontzettend goed, de vrouwen waren alleen verlegener dat tijdens de campagne. Het begin ging goed, maar uiteindelijk kwam de bekende bananentruc en hadden we vrijwilligers nodig: dit ging iets stroever. Maar uiteindelijk gingen een aantal vrouwen die onze contactpersonen zijn voor Zone Z (die we dus iets beter kennen) toch maar naar voren. Dat zorgde er gelukkig wel voor dat de rest ook een beetje loskwam, al bleven ze het natuurlijk raar vinden.
Ik denk wel dat we weer iets bereikt hebben. Een vrouw begon zelfs aan iedereen te vertellen dat ze het eigenlijk niet fijn vind om een condoom te gebruiken, maar dat als het zo belangrijk was ze het wel zou doen om ziektes en meer zwangerschappen te voorkomen. Dat is er dus in ieder geval een... Uiteindelijk begint het gelukkig dus wel door te dringen en lijkt het erop dat we resultaten behalen. We hopen maar dat ze het ook echt doen!!

Dit was even de ontzettend korte update over gisterenmiddag. Ik zal weer iets schrijven als ik wat meer nieuws heb.
xx

• 29 Augustus 2009 - 16:15

Opa-Oma:

Hoi Nadja
    Leuk om weer een bericht uit Peru te hebben ontvangen.
    Zo te horen gaat goed in dat verre land.
    Wat zullen er veel knappe kinderen komen tussen nu en December.
    Het lijkt ons ook heel leuk om iets voor die arme mensen te kunnen doen,vergeet echter niet om zo nu en dan ook te relaxen en een beetje vacantie te vieren.
    De foto's van jou en je ouders hebben we allemaal bekeken,ze waren erg mooi en zo te zien is Peru ook een mooi land.
    Verder niet veel nieuws,alleen dat onze vacantie ook snel naderbij komt.
    Heel veel dank voor je bericht en tot de volgende keer met groeten van Oma en Opa

• 29 Augustus 2009 - 20:02

P&M:

Hoi meiske,

Toch iedere keer weer een verrassing iets van je te horen. We zijn net terug van Bavaria Open Air en hebben genoten van o.a. Milow en Ilse de Lange.

Groot gelijk dat je een wekelijks uitstapje maakt naar Lima. Een beetje voeling houden met het standaard "westerse" leven dat je gewend bent. Een welverdiende afleiding na een week hard werken.

Heel veel succes weer de komende week!

Veel liefs.
    xxxx

• 01 September 2009 - 17:45

A A:

Hoi Nadja.Hierwer eens een berichtje uit Cadzand
    Als ik zo de verhelen lees,hebben jullie het wel erg druk.Je mag natuurljik geen rommeltje maken van de administatie wand dat kan natuurlijk niet he.Ik celeef dat Lima wel een gezellige stad is,en lekker ijs hebben.Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je PA Het was Zondag erg leuk dat we met je konden bellen dat vond ik heel fijn verder weet ik niks meer .Veel gtoeten van OPA

• 02 September 2009 - 13:49

Ronald,Astrid,Megan:

Hallo Nadja,
    Groeten uit Nederland! We hebben je reisverslag gevolgd en veel bewondering voor het werk dat je in Peru doet. Flink wat ECTS voor vragen in Maastricht, hoor.
    Na terugkomst uit Peru zijn we weer aan het werk en naar school gegaan. Wat rest zijn een fotoboek, veel herinneringen en Megans spreekbeurt volgende week over Peru.
    Groetjes, Ronald, Astrid en Megan (het andere gezin dat jullie steeds tegenkwamen)