Van reisleidster tot bruiloftsdecorator - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Van reisleidster tot bruiloftsdecorator - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Van reisleidster tot bruiloftsdecorator

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

07 September 2009 | Peru, Lima

Hallo iedereen!!

Het is weer een tijd geleden dat ik geschreven heb en in de tussentijd zijn er weer een aantal dingen gebeurd.
Vorige week hebben we eerst een poging gedaan om de kinderen baseball te leren spelen. Dit spel was een groot succes: ze vonden het superleuk en het ging ook redelijk goed. We hadden vier ballen over het veld verspreid gelegd als honk, wat als gevolg had dat honk twee steeds verdween omdat er een hond mee vandoor ging. Uiteindelijk zag je dan een hond met een heleboel schreeuwende kinderen erachteraan door de straten rennen. Gelachen hebben we dus wel. En… wij hadden het winnende team!!!

Tijdens het weekend ben ik weer naar Lima geweest. ‘s Ochtends met Yrma (de ‘moeder’ van het huis) en een aantal vrijwilligsters naar een souvenirmarket geweest. ‘s Middags ben ik met twee vrijwilligers in Lima gebleven omdat zij de stad wilden zien, maar geen idee hadden over het land en ook geen woord Spaans spreken. Ik werd dus gebombardeerd tot reisleidster: weer eens iets nieuws :P Samen hebben we een beetje de belangrijkste dingen bekeken. In een van de kerken hadden we een tour genomen, maar deze was alleen in Spaans beschikbaar op die tijd – dat werd dus tolken!! Aangezien de echte gids steeds vijf minuten op de snelste stand ratelde en dan verder rende, kon ik niet alles vertalen/onthouden – mijn rondleiding was dus een iets aangepaste versie. Maar ook hier weer: gelachen hebben we wel!
Daarna zijn we nog naar Miraflores gegaan voor de zee en ook hebben we daar meteen een ijsje en Pisco Sour gehad. Al met al een dag om niet te vergeten!

Afgelopen zaterdag ben ik met Yrma en dezelfde twee vrijwilligsters naar een bruiloft geweest: wel leuk om eens mee te maken, maar de volgende keer denken we toch wel even twee keer na voordat we weer gaan. Over het algemeen gaat het hetzelfde als in Nederland, maar het feest gaat iets langer door.
Het vond plaats ergens in de bergen dus eerst hadden we een drie uur durende busrit met fantastisch uitzicht. Alleen deze reis al maakte het hele weekend de moeite waard. Toen we aankwamen hebben we eerst geholpen te versieren en daarna hebben we omgekleed en begon de ceremonie. Volgens mij moest de pastoor vroeg naar bed, want hij was nogal van de klok (de eerste Peruaan die ik ontmoet heb die dat is overigens). Dit is natuurlijk goed, ware het niet dat de bruid nog miste. De bruiloft is dus begonnen zonder bruid. Hij begon gewoon met de normale ceremonie en toen de bruid op een gegeven moment binnenkwam kreeg ze een uitbrander omdat ze te laat was. Beetje raar, want naar mijn mening mist er toch iets aan een bruiloft als er geen bruid is – dat is toch een van de belangrijkste personen volgens mij :S Toen de bruid er was kwam er een hele preek over het hoge aantal scheidingen tegenwoordig en dat dat dus echt niet de bedoeling is: ze moesten maar zorgen dat ze dat niet zouden doen (lijkt me dat dat je bedoeling is als je gaat trouwen… ?? )
Na de ceremonie begon het feest. In het begin was dit nog wel leuk en hebben we heel wat gedanst: alle ‘ingewikkelde’ Peruaanse dansstijlen. Het feest hier duurt alleen de hele nacht tot zes uur ‘s ochtends. Dit heeft dus als gevolg dat vanaf een uur of twee/drie alles en iedereen dronken is en er uiteindelijk zelfs vechtpartijtjes waren omdat de vader van de bruid het niet eens was met de muziekkeuze van de band. Het was echt niet normaal meer! Het schijnt hier niet op alle bruiloften zo te zijn, maar ik heb mijn portie voorlopig wel gehad. Al hebben we vandaag wel ontzettend gelachen over onze verhalen met alle andere vrijwilligers!!! De napret was zeker zo groot als het plezier ter plaatse :D

Inmiddels ben ik ook begonnen met het organiseren van projecten. Deze maand gaan we naar Ruines hier in het dorp met de kinderen uit Zone Z en gaan we nog een project uitvoeren in die zone. Dit project wordt waarschijnlijk een grote plaat aan de buitenkant van de school met de naam Light and Leadership erop en nog wat verftekeningen; maar dit is nog niet zeker. Vanmiddag ben ik naar Zone Z geweest om met onze contactpersoon daar te praten over wat haar ideeen over alles zijn en wat zij graag veranderd zou willen zien. Daar ben ik wel iets wijzer uit geworden dus dat ga ik nu eerst even uitwerken voordat ik verder ga denken. Is toch altijd fijner om feedback te krijgen van binnenuit de bevolking an ze van bovenaf je eigen ideeen op te leggen.

Nu moet ik weer gaan stoppen want we hebben vanavond afscheid van twee Canadese vrijwilligsters (dezelfde twee die ik in Lima heb rondgeleid). Mijn kamergenootjes en vriendinnen gaan weg :S Ze zijn maar tien dagen hier geweest, maar die tien dagen hebben we zo goed als alles samen gedaan. Het is echt verbazend hoe snel je je aan mensen gaat hechten als ze altijd in de buurt zijn. Dus even een iets mindere avond. Ik ga mee naar het vliegveld om ze uit te zwaaien en daarna meteen maar naar bed: ik ben moe na een nacht niet slapen.
Cuidate, xx

• 07 September 2009 - 17:16

Oma-Opa:

Hoi Nadja.
    Wat een belevenissen heb je weer gehad,zeer leuk om een bruiloft te vieren zonder bruid,heel appart.
    Toch is alles toch weer goedgekomen.
    Het lijkt ons wel niet zo leuk als je op je trouwdag al een uitbrander krijgt.
    Ook wij hebben al een begin gemaakt met inpakken voor onze vakantie naar Viétnam en China.
    Als alles goed gaat vertrekken we a.s Zondag.
    Jammer dat we dan jouw verslagen moeten missen en je zult dan ook geen reactie van ons krijgen.
    Als we op 5 October terug komen zullen we gelijk op de computer kijken naar het laatste nieuws.
    Tot ziens of horen dan maar weer met vele groeten en liefs van oma en opa.

• 09 September 2009 - 11:03

P&M:

Hallo meisje,

Nog één dag en je wordt 20!!!! Wij vinden het wel een vreemd idee dat je dit zonder ons en heel ver weg viert. Zijn heel nieuwsgierig wat ze voor je in petto hebben daar. Geniet er maar van, want dit maak je waarschijnlijk maar één keer mee! (hoop dat het anders verloopt dan het bruiloftsfeest).

De site die pap je heeft doorgegeven over het ontwikkelingsproject in Huancayo is qua ligging toch niet zo dicht bij als wij in eerste instantie dachten. Het is een redelijk grote plaats (volgens mij vergelijkbaar met Cusco) in de bergen tussen Lima en Cusco in. Een 300 km van Lima verwijderd.

Heel veel liefs en geniet morgen van je "feestdag".

xxx

• 09 September 2009 - 14:37

A A :

Hoi Nadja Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag wel vreend dat je zo ver weg ben nu je vejaard. Ik hoop dat je daar een leuke dag hebt. en niet zoveel drinken als die Peruanen.Als ergens naar toe gaat zijn het wel grote afstanden he.Wel leuk dat je daar ook eens een bruiloft meemaak wel jammer dat je nu al weer van twee vriendingen afscheid moet nemen maar ja dat is de realiteit Verder nog een leuke verjaardag en de groeten van A A

• 09 September 2009 - 16:40

Brigitte:

Hey Nadja,

Zo maak je nog eens wat mee. Wel gezellig als je als bruid bijna je eigen bruiloft mist. :P

Alvast een fijne verjaardag!!!

x Brigitte

• 09 September 2009 - 17:49

Fien:

he hallo Nadja, wat een verhaal geweldig toch hoe afwisselend jouw verblijf in Peru is. Dat had jij toch ook niet verwacht van te voren,maar geniet ervan en je moet maar denken overalleer je van zelfs van een bruiloft die zonder bruid begint. En dan morgen je eigen verjaardagsfeest van harte gefeliciteerd!! geniet van deze speciale verjaardag!je collega`s zullen er vast een leuk feest van maken wij horen het wel weer gr Fien

• 10 September 2009 - 05:32

Jean En Elly:

Poficiat en een fijne dag vandaag!!!

• 10 September 2009 - 18:58

Mariet:

Nadja van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog eenhele fijne tijd in Peru

• 10 September 2009 - 19:40

Monique, Roel,Jolein:

Hoi Nadja
    Proficiat met je verjaardag. Wat toevallig we zijn op dezelfde dag jarig. We lezen dat je het goed naar je zin hebt en dat je het druk hebt met alles regelen. Ook geniet je van de lekkere ijs. groetjes Monique, Roel en Jolein

• 11 September 2009 - 09:35

Mamamija:

Wat gezellig je weer eens te hebben gehoord!! M & J vonden het super leuk dat ze je nu toch konden spreken op je verjaardag! We hopen dat de chocolade taart heeft gesmaakt en dat het een gezellig feest is geworden.
    Groetjes en over een tijdje zullen weer skypen!!!!

P.S: wij hebben de zon vandaag, zou het dan toch werken.......

• 11 September 2009 - 10:48

Ewout:

Hee Nadja,
    Leuk te horen dat je het daar nog steeds naar je zin hebt!:D Grappig dat je een leuke maar aparte bruiloft hebt meegemaakt hehe;) Verder nog een leuke dag gehad op je verjaardag? Had ze wel door dat je jarig was, of was ze nog steeds te slaperig:P

Groetjesss Ewout