Kinderoverschot!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Kinderoverschot!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Kinderoverschot!!

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

26 Oktober 2009 | Peru, Lima

Buenas Dias!!

Weer even snel een verslag want de komende week heb ik waarschijnlijk weinig tijd om te schrijven.

Afgelopen weekend is redelijk rustig geweest. Woensdag zijn we weer naar Lima gegaan, om te eten en daarna naar Parque de las Aguas (park met fonteinen die in alle kleuren worden verlicht). Behalve ik was nog niemand hier geweest. Het is altijd wel leuk om te kijken en in de fonteinen te spelen (we zijn net kinderen...)
Donderdag heb ik met Sara en Linda de heuvel bij ons huis beklommen. We hebben ontzettend gelachen: Sara heeft hoogtevrees en daarbij is er ook geen echt pad, dus het was behoorlijk grappig om haar naar beneden te zien komen! Heb lang niet meer zo hard gelachen... Boven hebben we een hele tijd over Huaycan uit zitten kijken en zitten genieten van de bries die alles lekker afkoeld. We hebben al besloten dat we vaker een boek mee naar boven moeten nemen omdat het daar een stuk aangenamer is dan hier beneden. Wordt lekker klimmen dus!!

Vrijdagochtend heb ik eerst inkopen gedaan voor ons project afgelopen zaterdag. 's Middags hadden we onze gewone les in zone Z: Engels, handenarbeid, sport gecombineerd. We hebben Engels geleerd (logisch :P ), vlinders gemaakt en daarna handbal gespeeld. Na de les met de kinderen moest Sara de volwassenen lesgeven. Lara, Luz en ik zijn blijven hangen terwijl de anderen terug naar het huis gingen. Uiteindelijk heb ik het hele uur met twee van onze leerlingen staan kletsen: ook zij spreken nu twee woorden Nederlands - iedereen in Huaycan, zowel de vrijwilligers als enkele leerlingen kent inmiddels 'fijne verjaardag'. Al met al een gewone, maar leuke dag gehad.

Gistermiddag hadden we ons tweede Proyecto de Liderazgo. Met kinderen van alle zones zijn we naar Los Alamos gegaan om daar de school te verven en schoon te maken. Ook hebben we het gebied rondom de school afvalvrij gemaakt. Volgens mij is alleen de achterliggende gedachte niet helemaal aangekomen want toen we even later iets te drinken hadden gehad gooide de helft het lege plastic bekertje gewoon weer op de grond. We hebben ze natuurlijk gezegd dit op te ruimen, maarja het laat wel zien dat ze er niet echt om geven! Ach ja, het is een poging tot een begin...
Uiteindelijk hebben we nog een spel gespeeld met alle kinderen.
Al met al is het een drukke dag geweest. Lara moest plotseling naar Chicago en twee anderen moesten daarom haar klas opvangen. Uiteindelijk waren we dus met drie vrijwilligers op meer dan vijftig kinderen, in plaats van de zes die we eerder in gedachten hadden.
Maar alles is goedgekomen en het was geweldig. De kinderen hebben het goed naar hun zin gehad en omdat we er zoveel hadden, hadden we zelfs tijd over om versieringen voor in het lokaal te maken. Na afloop hadden we dus wel het gevoel dat we weer iets bereikt hebben! Het enige probleempje was dat we iets te weinig verf hadden voor het hele lokaal, inschattingsfoutje. Sara en ik hebben dus al besloten dat ik morgen meer verf ga kopen en dat we dinsdag na afloop van de klas in Los Alamos met die groep het karwei af gaan maken. Gaat helemaal goedkomen dus!!
Toen we gisteravond thuis kwamen zat ik helemaal onder de paarse en groene verf, van mijn haren tot onder mijn oksels tot aan mijn tenen toe. Ik ben dus meteen met al mijn kleren in de douche gesprongen en ben gaan schrobben: gelukkig kwam het eraf - alleen mijn handen hebben nog een beetje een enge paarse gloed en paarse randen rondom mijn nagels: ziet er een beetje ziekelijk uit, maarja er valt mee te leven ;) Na mijn douche heb ik niets anders meer gedaan dan op de bank neergeploft om met de rest een film te kijken en daarna rechtstreekt naar bed!

Dit waren de meest interessante gebeurtenissen van de afgelopen week weer. Het kan even duren voordat ik weer een berichtje stuur want aankomende week wordt een drukke week. Lara zit in Chicago en Luz moet naar de Universiteit. Ook hebben we vanavond een afscheidsfeestje gehad voor Linda die morgen weggaat. Wij moeten met zijn vieren dus alle klassen en het andere werk opvangen. Sara en ik hebben al een heel schema gemaakt over hoe we het gaan doen. Daarnaast hebben ze mij verantwoordelijk gemaakt voor de dingen die Lara normaal doet - dubbele job dus deze week. Maargoed het houd ons van de straat!!

Trouwens, ik ben inmiddels ook bezig de website van LLI in het Nederlands te vertalen en de vertaling op internet up te loaden, dus opa's en oma binnenkort kunnen jullie het ook lezen.
Ook ben ik bezig met het in kaart brengen van al onze programma's en leerlingen, dus in mijn volgende bericht zal ik iets meer vertellen over onze programma's.

Ik schrijf weer zodra ik kan. Veel kijkplezier nog met de foto's en tot de volgende keer maar weer.
Liefs uit Peru!
xx


  • 26 Oktober 2009 - 07:44

    Pap:

    Hoi Chief,

    Snelle carrière, net twee maanden binnen en al de leiding. Hoezo kinderoverschot..?? Gewoon grotere klassen maken zou kunnen helpen, moet je wel nog iedereen in bedwang kunnen houden.
    Zo te lezen heb je niet eens meer tijd om tussendoor nog een weekje vakantie te nemen zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Het is allemaal voor het goede doel moet je maar denken. Succes met alle drukte de komende week. Laat je niet gek maken!!

    Groetjes en knuffel, XX

  • 26 Oktober 2009 - 13:04

    Mam:

    Ha meisje,

    Wat ik me afvraag als ik de foto's bekijk van het schilderen afgelopen week: die kleur paars is dat een bewuste keuze/ de goedkoopste/ restantje of............ vindt het wel een heel bijzondere kleur voor een gebouw!

    Misschien moet je iedereen ook nog wat andere nederlandse woorden leren: fijne verjaardag kom je niet zo heel ver mee in het normale leven ;-)

    Mooi wat jullie weer allemaal gedaan hebben de afgelopen week

    Groetjes
    xxx

  • 26 Oktober 2009 - 21:30

    Oma-opa:

    Hallo Nadja.
    Alweer zo'n lange brief,wat maak je toch allemaal mee in dat verre land.
    Hier is niet zoveel te beleven.
    Afgelopen weekend is de klok weer een uur terug gezet,dus het is weer iedere avond een uur vroeger donker.
    Het gaat dan ook weer snel richting feestdagen.
    Er worden alweer vergaderingen gehouden betreffende de opening van de carnaval op 11 november a.s.
    Ook in veel winkels zijn de versieringen voor Kerstmis al uigestalt.
    Je ziet dus wel,de tijd gaat snel.
    Dit was het dan weer.maak je maar niet te druk met die veel kinderen en beperkte meedewerkers.
    Het komt toch allemaal wel weer goed.
    Veel succes inde drukke tijd en weer veel groeten van oma en opa.xxx
    Ook nog bedankt voor de foto's. Doei

  • 27 Oktober 2009 - 14:31

    Anja:

    hee,

    't blijft interessant om je verhalen te lezen en om te zien wat je daar voor de mensen betekent.

    ennnnnnn eindelijk is skype geïnstalleeeeeeeeerd :D dus snel even afspreken wanneer we dat gaan doen!

    X

  • 28 Oktober 2009 - 10:13

    Mamamija:

    Hoi, hoi

    Hier is het juist een heerlijk relaxed weekje. Wij hebben nl herfstvakantie. We hebben al gezwommen, gaan vandaag in een pannekoekenhuis eten en er wordt nog met vriendjes/vriendinnen afgesproken en gelogeerd!
    Jij veel succes met je drukke programma en ik zal zo nog even de paarse kleur gaan bewonderen!!

    Groetjes en tot de volgende keer,
    mamamija

    ps: nog bedankt voor de e-card!

  • 28 Oktober 2009 - 20:18

    Ewout:

    Joehoeee:P

    Zoo alsof je't al niet druk genoeg had, nog maar wat taken erbij. Moet goed komen toch:P En tsja verder heb je't volgens mij nog steeds naar je zin:D Suc6 met de vele kinderen hehe:P

    Groetjesssss Ewout

  • 29 Oktober 2009 - 09:46

    A.A:

    Hoi Nadja
    Ik vraag me af als zo dat schoolgebouw bekijk,en jullie moeten daar les geven,dan mag het toch wel niet regenen,wand dan versta volgens mij niemand, wand dat zijn toch golfplaten op het dak
    en zijner geen banken en tafels in de school.Ik krijg steeds meer waardering voor al dat werk dat jullie daar doen
    Je hebben wel goede schildersheb ik gezien
    Groeten van A.A

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Peru 2009: vakantie en stage

Recente Reisverslagen:

20 December 2009

Winter Wonderland!

12 December 2009

Afscheid nemen bestaat niet

06 December 2009

De laatste weekjes

30 November 2009

Peruaanse Pilgrim op Choclo-jacht

22 November 2009

Eet smakelijk!
Nadja

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 52136

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 10 Oktober 2014

Madagaskar

13 Oktober 2013 - 05 November 2013

Oeganda

24 Juli 2009 - 19 December 2009

Peru 2009: vakantie en stage

01 Juli 2007 - 20 Augustus 2007

Zuid-Afrika

Landen bezocht: