Hoge nood! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu Hoge nood! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadja Franssen - WaarBenJij.nu

Hoge nood!

Door: Nadja

Blijf op de hoogte en volg Nadja

13 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi,

Hier is weer even snel een berichtje. Ik heb niet zoveel tijd, want we moeten zo boodschappen gaan doen.

Deze week is een redelijk rustige week geweest. Ik ben voor het eerst naar Nqobile gegaan. Dat was iets minder rustig (ongeveer 100 kinderen), maar wel erg gezellig. Ik ben daar 's ochtends om half tien op de grond gaan zitten en rond half twaalf kreeg ik voor het eerst weer de kans om op te staan. Er klommen steeds een heleboel kinderen over, onder, achter en voor je en tegelijkertijd waren er ook nog eens een stuk of tien tegelijk mijn haar aan het vlechten. Ik heb alleen geen kroeshaar dus het bleef niet zitten: wat jammer nou...
's middags hebben we eigenlijk de hele middag gedanst. Er zit echt veel ritmegevoel in die kleintjes... Op een gegeven moment gingen ze ook allemaal in een cirkel staan en begonnen ze te klappen. Toen kwamen ze een voor een naar voren om een dansje te doen. Het zag er allemaal zo schattig uit!

We zijn ook een keer met de kinderen van Nqobile naar een soort kinderboerderij geweest. Ze waren helemaal enthousiast van alle dieren die ze zagen. Alleen Granny (de leidster) liep overal in een noodgang langs (ze moest volgens mij op tijd terug zijn) dus wij moesten de kinderen aansporen door te lopen en vooral niet te lang te kijken en ook zorgen dat iedereen de goede kant op liep. Maar het was wel leuk. En het was ook makkelijk want er liepen alleen maar blanken in dat park, dus alles wat zwart was hoorde bij ons. Daarna hebben we ook nog even in een speeltuin gespeeld.
Dinsdag zijn we van plan om ook met de kinderen van Sizabantu naar dat zelfde park te gaan.

Gisteren en vanochtend hebben we weer de hele tijd bij Sizabantu gezeten. Vanochtend hadden we luiers meegenomen voor de kindjes. De leidsters waren ons zo dankbaar; ze gingen ook meteen alle kinderen met een handdoek een echte luier aandoen (ook zeer fijn voor ons, want dat betekend dat je niet ineens je broek warm voelt worden als je een kind op je schoot hebt). Verder zijn alle omstandigheden nog steeds hopeloos, maarja zelfs wij wennen er al aan.
Vanochtend hadden we wel nog een erg vies moment. Ineens ging er een kindje in een zandberg zitten en deed haar broek omlaag. Wij dachten dus dat ze ging plassen, want dat doen ze hier overal (zelfs in de zandbak tussen de spelende kinderen). Maar ze begon te poepen. Alle andere kindjes gingen er bij staan kijken (dat doen ze dus ook over de hele wereld...) en zelfs de vliegen kwamen er meteen allemaal op af. Toen ze klaar was zag ze een stukje papier op de grond liggen dus daar veegde ze haar billen mee af, ze trok haar broek op en liep weg... Het was zo smerig; wij stonden er ook alledrie naar te kijken en wisten gewoon echt niet wat we moesten doen.

Dat was het wel weer voor deze week. Maandag zal ik denk ik wel weer op internet kunnen.

Groetjes uit Zuid-Afrika!

• 13 Juli 2007 - 13:21

Mam:

Ha lieverd, wel heel mooi wat jullie allemaal met die kinderen doen. Niet alleen de kinderen genieten, maar jullie kennelijk ook! Qua hygiene valt er nog veel te verbeteren dat is duidelijk, maar dat is nog een hele lange weg te gaan. Zorgen jullie maar dat je goed telkens je handen wassen en zo! (sorry kon het niet laten!)

Veel plezier weer en tot horens! xxxx

• 13 Juli 2007 - 13:22

Ger :

Hoi Nadja,

Leuk op deze manier, alles wat zwart is hoort bij ons, wel makkelijk te onderscheiden. Zo te zien is er nog genoeg positiefs te doen bij de kinderen, als ik zo lees dat ze niet eens allemaal een luier hebben, al is het maar een hergebruikte, dan is het toch wel erg armoedig. Jullie luiers zijn dan een druppel op de gloeiende plaat maar het geeft weer even verlichting. Kanp dat jullie dat allemaal op kunnen brengen voor die kids.
    Wat hebben jullie na het "vieze moment" nog gedaan, "zand erover"???
    Ik wens jullie veel plezier met het pannenkoeken bakken komende zondag en geniet zaterdag maar lekker van jullie dagje uit in Durban.

Groetjes XXXX Pap

• 13 Juli 2007 - 14:15

Oma-Opa:

Hoi Nadja.
    Zo te horen (lezen) gaat alles toch prima bij jullie en volgens die berichten heb je ook een kapper al niet meer nodig,daar zorgen de kleintjes wel voor.
    Verder is hier weinig nieuws,alleen dat vandaag de zon weer eens schijnt.
    Zorg maar goed voor die arme kindjes,maar vergeet ook zeker jezelf niet.
    Weer bedankt voor het bericht en kusjes
    en groetjes van:
    Oma en Opa

• 13 Juli 2007 - 21:01

Donny:

pfoe pfoe.. wat zit de wereld toch raar in elkaar.. hier alles zo hygienisch en daar.. Echt raar mjaa.. Het is echt mooi om die verhalen van jou te lezen!! Zo krijgen we toch veel mee van je "reis" of hoe moet ik het noemen.. Noujaa succes nog he!!

groetjessss

• 14 Juli 2007 - 11:08

Fanny:

Nou, de tanden zouden ook uit mijn mond vallen van schrik als je ineens een kind voor je neus ziet poepen. Bah bah. Inderdaad... als je zelf je handen maar blijft wassen, haha!

Zet em op weer volgende week en veel plezier dit weekend!
    XFanny

• 14 Juli 2007 - 11:51

Fien:

hallo meisje, wat lief van jullie dat je die luiers voor ze hebben meegenomen,ook die leidsters zouden willen, denk ik, dat het anders was maarja.wat leuk dat alles wat zwart was van jullie was, waar heb ik soortgelijken zin vaker gehoord! zorg jij vooral maar goed voor jezelf,na zo een dag verzorging,zover als het mogelijk is. geniet vooral ook van je vrijen uren gr,Fien